کتابخانه عمومی آزادگان ساری

لذت خواندن کتاب
کتابخانه عمومی آزادگان ساری

امانت کتاب؛ سالن های مطالعه؛ مجلات و روزنامه؛ بخش کودک مجهز؛ کافی نت؛ بوفه؛ و ...

بایگانی

معاون سیاسی فرماندار ساری ساری در سومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ساری گفت: طرح پژوهشی نیاز سنجی مطالعاتی اقشار مختلف شهرستان ساری اجرایی می گردد.

به گزارش روابط عمومی کتابخانه های عمومی شهرستان ساری، اسماعیل حسن زاده معاون سیاسی و اجتماعی فرماندارساری در سومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی مرکز استان، اظهار کرد: وضعیت کتابخوانی در کشور برای همه روشن است و با آسیب هایی در این حوزه مواجه هستیم.


اسماعیل حسن زاده با بیان اینکه نیازمند روشی برای حضور دائمی افراد در محیط کتابخانه‌های عمومی هستیم، افزود: کتاب‌های مرجع در کتابخانه‌های ما بسیار کم است.

معاون سیاسی فرماندار ساری با اشاره به اینکه کتابخانه باید بر اساس نیازهای روز کتاب‌ها را تامین کند، گفت: میل و نیاز مخاطب مورد توجه قرار گیرد.

وی همچین انجام طرح های پژوهشی، علمی و نظرسنجی را در پیشبرد اهداف و شناسایی نقاط ضعف مهم برشمرده و بر همکاری دستگاهها در اجرای آن تأکید نمودند.و طرح پژوهشینیاز سنجی مطالعاتی اقشار مختلف شهرستان ساری از جمله اقدامات خوب برشمرد.

وی با بیان اینکه آسیب‌های کتابخوانی در موبایل و تبلت برای جامعه بیان شود، تصریح کرد: ضمن اینکه بسیاری از مطالب در فضای مجازی از منبع مناسب برخوردار نیست و جایگزین کتابخوانی نمی‌شود.

حسن زاده با گرامی داشت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: نمایشگاه کتاب ساری از بیستم آبان ماه به مدت یک هفته برگزار می شود.

معاون فرهنگی شهرداری ساری هم در این نشست اظهار کرد: آمار کتابخوانی به‌روز و صحیح نیست و باید با تغییر ذائقه، فرهنگ مردم را به سمت مطالعه سوق دهیم.

محمد محبوب با بیان اینکه ذائقه مردم تغییر کرده، افزود: نبایدمنتظر باشیم مردم به کتابخانه‌ها بیایند خودمان به درون مردم برویم.

وی با تاکید بر راه اندازی اتوبوس‌های کتاب، گفت: مساجد به مکان فرهنگی و مطالعه تبدیل شود.

این مسئول با بیان اینکه بوستان‌های ما ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به فضای مطالعه دارد، خاطرنشان کرد: از کارهای خلاقانه در افزایش سرانه مطالعه نباید غافل شد.

در این نشست رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان ساری اظهار کرد: یکی از شاخص های مهم در ارزیابی سرانه مطالعه مفید هر جامعه ای، شاخص عضویت در کتابخانه های عمومی است.

علیزاده با بیان اینکه این شاخص از طریق نسبت تعداد عضو به کل جمعیت یک محدوده خاص جغرافیایی تعیین می شود، افزود: بدین ترتیب با توجه به جمعیتی بالغ بر 504 هزار نفری شهرستان ساری و تعداد عضویتی برابر با 10 هزار نفر، نسبت تعداد عضو به کل جمعیت شهرستان برابر 2 درصد از جامعه تحت پوشش بوده که این میزان با رقم 35 درصدی سند چشم انداز فاصله زیادی را نشان می دهد.

وی گفت: این رقم برای مازندران با جمعیتی بالغ بر سه میلیون نفر، 3.75 درصد و در سطح کشور 2.31 درصد است و این آمار نشان دهنده فاصله چشمگیر درصد عضویت واقعی از وضعیت مطلوب است.

این مسئول با اشاره به اینکه شاخص بعدی در تحلیل وضعیت سرانه کتابخوانی، شاخص فضای کتابخانه ای یا همان زیربنای کتابخانه عمومی است، تصریح کرد: در ساری به ازای هر صد نفر 1.15 متر فضای کتابخانه ای داریم که با رقم 8 متر مربع برای هر صد نفر تفاوت قابل توجهی دارد.

علیزاده با بیان اینکه متراژ واقعی زیربنای کتابخانه های عمومی شهرستان ساری در حال حاضر پنج هزا رو 44 متر مربع است در حالی که باید 40 هزار و 344 متر مربع باشد، ادامه داد: این رقم برای مازندران معادل 1.54 متر مربع و در کشور هم 78 صدم مترمربع است.

وی با اشاره به اینکه منابع کتابخانه ای هم شاخص دیگری در ارزیابی سرانه مطالعه مفید است، خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد 184 هزار و 360 جلد منابع کتابخانه ای و جمعیت بیش از 504 هزار نفری شهرستان ساری، سهم هر ساروی 36 صدم درصد جلد کتابخانه ای است.

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان ساری گفت: تعداد مطلوب منابع کتابخانه ای در شهرستان ساری باید بیش از 2 میلیون جلد کتاب باشد که منابع موجود تنها 8 درصد آن را تشکیل می دهد.

وی در پایان یادآور شد: در هفته کتاب بیش از 40 برنامه توسط اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساری برگزار می شود.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی