کتابخانه عمومی آزادگان ساری

لذت خواندن کتاب
کتابخانه عمومی آزادگان ساری

امانت کتاب؛ سالن های مطالعه؛ مجلات و روزنامه؛ بخش کودک مجهز؛ کافی نت؛ بوفه؛ و ...

بایگانی

مقایسه سرانه مطالعه در سطح شهرستان، استان،‌ کشور و منطقه ضرورت دارد


معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ساری در دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ساری برضررورت بررسی و مقایسه سرانه مطالعه در سطح شهرستان، استان،‌کشور و منطقه تاکید نمود.

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساری، در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ساری معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ساری در بخشی از سخنان خود ارائه یک گزارش تحلیلی جامع از وضعیت موجود کتابخانه های عمومی را بسیار مهم دانسته و بیان داشت که قبل از هر چیز باید یک گزارش تحلیلی جامع از وضعیت کتابخانه و کتابخوانی شهرستان داشته باشیم تا انشاء الله بتوانیم بر اساس این گزارش برنامه ریزی داشته باشیم.


وی افزود: ارائه نقطه نظرات و برنامه ها بدون پشتوانه چنین گزارشی، یک کار رفع مسئولیتی است و یک کار پایدار علمی و تحقیقی نیست. بهتر است اداره کتابخانه های عمومی شهرستان این گزارش را سه یا چهار روز قبل از برگزاری جلسه برای اعضاء بفرستد و اعضای جلسه با مطالعه قبلی نقطه نظرات و برنامه هایشان را اعلام کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ساری در ادامه سخنان خود کمیت جلسات انجمن را طی سالهای 93 الی 95 مورد انتقاد قرار داده و تأکید نمودند که علت این امر تنها نحوه مدیریت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان در سال های قبل بوده که با حضور جناب آقای علی زاده با توجه به جدیت و پیگیری ایشان امیدواریم جبران این عقب ماندگیها را انشاء الله در سال 96 شاهد باشیم .

حسن زاده در خصوص بدهی نیم درصد شهرداریها افزود: شهرداری ساری مطابق با قانون باید به وظیفه خود عمل کند و بدهی خود را به کتابخانه های عمومی پرداخت نماید.

وی بر لزوم تشکیل جلسات انجمن در محلی غیر از فرماندار و دیگر دستگاه های اجرایی تاکید کرد و افزود: دستگاه میزبان جلسه انجمن کتابخانه های عمومی میتواند راهکارها، پیشنهادات و طرح های خود را جهت ارتقا و پیشرفت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی ارائه دهد.

در ابتدای جلسه ابوذر علی زاده سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساری به ارائه گزارشی اجمالی از اولین جلسه انجمن و بحث های مقدماتی در خصوص شاخص های کتابخانه ای در مقایسه با استانداردها پرداخت.

علی زاده در ادامه گفت: در خصوص اعتبارات مکاتبه ای با فرماندار محترم صورت گرفت و خوشبختانه با عنایت فرماندار محترم و معاون محترم برنامه ریزی اعتبار خوبی برای کتابخانه های عمومی در نظر گرفته شده است که در مقایسه با سال گذشته اعتبارات 5 برابر شده است.

سرپرست اداره کتابخانه های عمومی در بخشی دیگر افزود: در زمینه شاخص های عضو کتابخانه های عمومی با توجه به جمعیت شهرستان ساری تعداد اعضا فعال کتابخانه ها در حال حاضر10.000 نفر می باشد که در کل 2 درصد از جمعیت ساری را شامل می شود. این در حالی است با توجه به شاخص باید 35 درصد از جمعیت شهرستان عضو کتابخانه ها باشند و این میسر نمی شود مگر اینکه دستگاه های اجرایی شهرستان یک همکاری خوبی در این زمینه را داشته باشند. و همچنین از ظرفیت آموزش پرورش،‌ دانشگاه ها، مهدهای کودک، کانون پرورشی و کلیه دستگاه های اجرایی شهرستان استفاده نمود.

وی در ادامه به بحث به مصوبات انجمن از سال 93تا 95 پرداخت و بیان داشت که در مجموع 3 جلسه برگزار گردید  و از تعداد 21 مصوبه جلسات با پیگیری های روئسای محترم ادارات قبل، 6 مصوبه اجرا شد و 13 مصوبه اجرا نشده و 2 مصوبه هم در دست اقدام می باشد. اما در خصوص مصوبات سال جدید که در اولین جلسه انجمن برگزار گردید  و با همفکری و همکاری اعضای محترم انجمن و همچنین دستورات فرماندار محترم  و معاون محترم سیاسی جناب آقای حسن زاده، تعداد 8 مصوبه تایید شد که از این تعداد مواردی که مربوط به این اداره و فرمانداری محترم بود به انجام رسید.

دبیر انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ساری در بخش نخست از سخنان خود ضمن قرائت اولین دستور جلسه با عنوان « گزارش اداره کتابخانه های عمومی در خصوص پیگیری بندهای 1، 3، 5، 7، 8 مصوبه جلسه انجمن مورخ 25/03/96 » چنین بیان داشتند که بر اساس چشم انداز نهاد کتابخانه های عمومی کشور چهار شاخص به عنوان شاخص های اصلی ارزیابی، مورد بررسی قرار می گیرد . این چهار شاخص شامل تعداد عضو، زیربنا، امانت و تعداد منابع موجود در کتابخانه ها می باشد. در زمینه شاخص عضویت، با توجه به جمعیتی بالغ بر 504298 نفر تنها 10000 نفر عضو کتابخانه های عمومی شهرستان بوده که این رقم تنها دو درصد جامعه تحت پوشش را تشکیل می دهد. این در حالی است که بر اساس افق نهاد کتابخانه های عمومی کشور، وضعیت مطلوب 35 درصد از کل جمعیت بوده، که شهرستان ساری با آن فاصله زیادی دارد. این امر نیازمند اجرای یکسری راهکار هاست ، استفاده از ظرفیت ادارات، دانشگاهها و مدارس می تواند بهترین راهکار در این خصوص باشد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی