کتابخانه عمومی آزادگان ساری

لذت خواندن کتاب
کتابخانه عمومی آزادگان ساری

امانت کتاب؛ سالن های مطالعه؛ مجلات و روزنامه؛ بخش کودک مجهز؛ کافی نت؛ بوفه؛ و ...

بایگانی

کتابخانه عمومی آزادگان ، 15 جلسه کتابخوانی را برای شهروندان ارشد مرکز روزانه آموزشی توانبخشی مینا برگزار کرد.


کتابخانه عمومی آزادگان که، سلسله جلسات کتابخوانی را از روز 9 مهر ماه 1395 همزمان با روز سالمند در مرکز روزانه آموزشی توانبخشی سالمندان مینا با حضور علاقمندان سالمند برگزار نمود؛ تا تاریخ 7 تیر 1396، 15 جلسه کتابخوانی را با معرفی و قرائت 20 کتاب در این مرکز در روزهای چهارشنبه اجرا کرد.

در هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی کتاب »چلچراغ شیراز» برای آنان معرفی و مسابقه کتابخوانی با  کتاب معرفی شده در جشنواره برگزار شد. 

گفتنی است در این جلسات، 7 کتاب از مجموعه کتاب های کتابخوان ماه با عنوان های«قصه ما مثل شد»، «حریم ریحانه»، «جنایت و مکافات»، «خودی نشان بدهید»، «باباگوریو»، «بغض در نواحی لبخند»، و «غنچه ی دلتنگ» و یک کتاب از سری کتاب های هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با عنوان «چلچراغ شیراز»  و 12 کتاب دیگر با عنوان های «وزیر دانا»، «هزار و یکشب»، «ضرب المثل های رایج مازندرانی»، «تاریخ محلات شهر ساری»، «فوت کوزه گری»، «بخور بخور پوستینم»، «موش و گربه»، «چیستان نامه دزفولی»، «گلبرگ ها+تافا»، «آداب معاشرت برای همه»، «من+لبخند=خداوند»،  و «رنگها: برای زندگی بهتر»  طی جلسات مختلف برای سالمندان حاضر در مرکز خوانده شد. با توجه به این مسئله که، مطالعه، یکی از بهترین روش های گذراندن دوره سالمندی است؛ دوره ای که برخی از سالمندان، خود را غیر مفید ارزیابی می کنند و به دنبال آن، به افسردگی مزمن و زود هنگام دچار می شوند و این نکته مهم که، بسیارند سالمندانی که به دلایل گوناگون توان مطالعه فردی ندارند؛ اینجاست که "خواندن کتاب برای آنان" بسیار اهمیت می یابد. ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که، یکی از گام هایی که می‌توان برای برقراری ارتباط موثر با سالمندان برداشت، کتابخوانی است. مطالعه سالمندان می‌تواند به شیوه‌های مختلفی صورت گیرد که یکی از بهترین آن‌ها عضویت سالمندان در کتابخانه‌هاست. عضویت در کتابخانه می‌تواند اوقات تنهایی کسالت‌آور سالمند را لذت‌بخش و ذهن او را پویا کند؛ که در همین راستا تعدادی از سالمندان مرکز مینا به عضویت کتابخانه عمومی آزادگان در آمدند. برخی سالمندان به علت‌های مختلفی نظیر کهولت سن و ضعف بینایی‌ یا بی‌سواد بودن، نمی‌توانند به تنهایی مطالعه کنند. بجاست برای این قشر تدابیری صورت گیرد تا سالمند از مواهب کتاب‌خوانی بی بهره نماند که در همین راستا نیز، جلسات کتابخوانی، چهارشنبه ها از ساعت 12-11 در مرکز مینا اجرا خواهد شد.

در ادامه می توان گفت:

 داشتن برنامه‌ کتابخوانی برای سالمندان، به مرور می‌تواند سبب ایجاد فرهنگ تکریم سالمند، ایجاد صمیمیت در جمع و نیز سبب فرهنگ‌سازی فعال کتاب خوانی شود. مطالعه برای سالمند می‌تواند بسیار مفید باشد. به‌ویژه اگر در زمینه‌های داستانی باشد، زیرا فرد در دنیای داستان با شخصیت‌های داستانی همزادپنداری می‌کند و این موضوع می‌تواند به سالمند در تثبیت خاطرات گذشته و تقویت حافظه او کمک کند. خواندن کتاب به صورت جمعی در مکانهایی که سالمندان به صورت گروهی گرد هم می‌آیند می‌تواند به افزایش نشاط جمعی منجر شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی