کتابخانه عمومی آزادگان ساری

لذت خواندن کتاب
کتابخانه عمومی آزادگان ساری

امانت کتاب؛ سالن های مطالعه؛ مجلات و روزنامه؛ بخش کودک مجهز؛ کافی نت؛ بوفه؛ و ...

بایگانی

کتاب و کتابخوانی نقش اساسی در پویایی کشور دارد


معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ساری در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ساری گفت: کتاب مغز و ذهن انسان را روشن و فعال می کند و کتابخوانی نقش اساسی در پویایی کشور دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساری، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ساری با حضور معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ساری، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی ساری و دیگر اعضای انجمن در محل فرمانداری ساری برگزار شد.

در این جلسه معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ساری با بیان اینکه قدمت ایران در کتابخوانی در دنیا بی نظیر است گفت: کشورهای دنیا هنوز مفهوم کتابخانه را نمی دانستند در ایران بزرگترین کتابخانه دانشگاهی جندی شاپور وجود داشت که دانش پژوهان و محققان زیادی از آن استفاده می کردند.

اسماعیل حسن زاده افزود: کتاب مرجع است و می توان به همه بندهای موجود در آن استناد کرد ، در حالی که اطلاعات در فضای مجازی قابل اعتماد و مستند نمی باشد. همچنین کتاب مغز و ذهن انسان را روشن و فعال می کند و با مطالعه تمرکز انسان افرایش می یابد و کتابخوانی نقش اساسی در پویایی کشور در همه زمینه های فرهنگی، اجتماعی و .... دارد.

در ابتدای جلسه ابوذر علی زاده سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساری ضمن عرض خیرمقدم و آرزوی قبولی طاعات و عبادات به ارائه گزارشی از عملکرد کتابخانه های عمومی شهرستان در سال گذشته پرداخت.

علی زاده  با اشاره به اینکه در حال حاضر12باب کتابخانه عمومی بصورت نهادی و مشارکتی در ساری فعال می باشد گفت: در حال حاضر زیربنای کتابخانه های عمومی ساری 7400 مترمربع بوده که تعداد184360  جلد کتاب در این کتابخانه ها موجود می باشد. همچنین تعداد اعضای کتابخانه های عمومی بالغ بر 9452 نفر می باشد و تعداد امانت کتاب نیز 97544 جلد کتاب بوده است.

وی در ادامه به برنامه های فرهنگی برگزار شده در سال 95 در کتابخانه های عمومی اشاره کرد و گفت: افتتاح کتابخانه عمومی روستای عرب محله، برگزاری 77 نشست کتابخوان عمومی و تخصصی، برگزاری 8 برنامه قصه گویی ویژه کودکان و نوجوانان، برگزاری 5 ویژه برنامه شعرخوانی ، اجرای طرح پیک دانایی با 5 سفیر کتاب در مدارس شهرستان ساری، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، برگزاری جشن های مناسبتی ، ویژه برنامه تقدیر از چهره های ملی ادبیات مازندران ، برگزاری مسابقات فرهنگی مختلف، برگزاری کارگاههای آموشی علمی و عمومی، برگزاری بالغ بر 50 نمایشگاه فرهنگی اعم از کتاب، عکس و پوستر، برگزاری 25 برنامه جمع خوانی کتاب ، بزرگداشت روز ملی کودک با حضور فرزندان شهدای مدافع حرم و برگزاری برنامه کتابخوانی در مراکز آموزشی توانبخشی سالمندان از جمله برنامه های اجرا شده در سال 95 بوده است.

وی در خصوص پروژه های عمرانی گفت: در حال حاضر 4 پروژه ساخت کتابخانه شامل: کتابخانه مرکزی ساری، کتابخانه روستای اسبوکلا، کتابخانه روستای بالادزا و کتابخانه روستای بندارخیل شهرستان ساری نیازمند تخصیص اعتبار برای تکمیل احداث می باشند و با تجو به اینکه کتابخانه های بزرگ شهرستان ساری آزادگان و ابن شهراشوب ساروی از نظر ساختمانی قدیمی بوده و نیاز به تعمیر و تجهیز دارند و همچنین استقبال اعضای کتابخانه ها از این دو کتابخانه پیشنهاد می شود بخشی از اعتبارات سال جاری جهت بهسازی این دو کتابخانه استفاده گردد.

علی زاده در ادامه افزود: در راستای طرح نرم افزاری پژوهشی انجمن، راه اندازی بانک اطلاعاتی کتابخانه های شهرستان ساری اعم از عمومی و تخصصی  در برنامه های سال 96 این اداره قرار گرفته که می تواند نیازهای اطلاعاتی عموم مردم و پژوهشگران و مسئولین ارشد استان را مرتفع نماید.

سرپرست اداره کتابخانه های عمومی در بخشی دیگر از اقدامات به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و افزود: این مسابقه بزرگ کتابخوانی ویژه عموم مردم طراحی شده و با استقبال خوبی همراه بوده است.

وی در پایان به بحث پرداخت نیم درصد بدهی شهرداریها اشاره کرد و افزود: امورات جاری کتابخانه های عمومی شهرستان ساری تنها از طریق نیم درصد بدهی شهرداریها می گذرد و طبق قانون شهرداریها باید نیم درصد از درآمد ماهانه خود را به حساب انجمن کتابخانه های عمومی واریز نمایند و نیاز است که شهرداری محترم ساری عنایت ویژه ای به این مبحث داشته تا بتوانیم با همکاری همدیگر زیرساختهای فرهنگی شهر را تقویت کنیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی