کتابخانه عمومی آزادگان ساری

لذت خواندن کتاب
کتابخانه عمومی آزادگان ساری

امانت کتاب؛ سالن های مطالعه؛ مجلات و روزنامه؛ بخش کودک مجهز؛ کافی نت؛ بوفه؛ و ...

بایگانی

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساری در هشتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر در مکان نمایشگاه بین المللی کتاب؛ همزمان با چهارمین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب مازندران؛ کتاب «جنگ فرخنده» به روایت فرخنده قلعه نوخشتی و به نویسندگی «زینب بابکی» از انتشارات سرو سرخ وابسته به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان را با حضور حسین نادعلی زاده مورد نقد و بررسی قرار داد.





این نشست فرهنگی ـ ادبی از ساعت 16 با حضور نویسندگان، پژوهشگران ، اساتید خاطره نویسی و تاریخ شفاهی ، علاقمندان به جلسات نقد و مراجعان کتابخانه های عمومی شهرستان ساری برگزار شد.

شایان ذکر است، این نشست به همت انجمن قلم ایران، شهرداری ساری، اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساری، حوزه هنری استان مازندران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شورای اسلامی شهر ساری و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های انقلاب تدارک دیده شد.

 

کتاب جنگ فرخنده محصول خاطرات شفاهی فرخنده قلعهنوخشتی، به پژوهشگری حدیثه صالحی و تدوینگری زینب بابکی است، این اثر روایی با موضوع دفاع مقدس از خاطرات جنگ هشت ساله و مشارکت زنان در پشتیبانی از رزمندگان و رسیدگی به زخمیها و البته مسیر پُر فراز و نشیب راوی متن میگوید.

راوی کتاب جنگ فرخنده از پرستاران هشت سال دفاع مقدس است و در این کتاب سعی داشته تا آنچه که برای خواننده شیرین و جذاب مینماید را به رشته تحریر درآورد، هر چند زمانی‌که کتاب را میخوانی بهنظر میرسد از همه ناگفتهها گفته است اما از درونمایههای آن میتوان فهمید که راوی از مسائل زیادی عبور کرده است.

منتقد این اثر میگوید: مقدمه کتاب جنگ فرخنده مشحون از کلیگویی است و اگر قرار باشد مقدمه به این صورت باشد، پس گفتمان متن چه میشود؟

حسین نادعلیزاده از فصل‌بندی کتاب آن‌هم در 27 فصل انتقاد و اظهار کرد: اینکه این میزان فصلبندی برای چه ایجاد شده است، جای سؤال دارد!

وی با بیان اینکه تکرار یا دور در متنها بسیار اتفاق افتاده است، افزود: در فصل دوم از یک موقعیت استفاده و مدام تکرار شده است اما در برخی قسمتها نیز حرکت به طرف آینده در متن وجود داشته است.

این منتقد حوزه هنری گفت: جنگ فرخنده یکی از کتابهای کمغلط بوده است که تاکنون خواندهام.

وی ادامه داد: «تکرارها» از نقاط ضعف کتاب است؛ «سفره گذاشتنها» و «نمنم بارانها» زیاد تکرار میشود.

این منتقد حوزه هنری از صداقت راوی بهعنوان مؤلفه تاریخی سندی یاد کرد؛ صداقتی که او و خانوادهاش در مسیر زندگی  و در برخورد با مشکلات دارند و با اینکه سازمانهای زیادی برای کمک به آنها در نظر گرفته شده اما در بدبختیهای خود تنها هستند.

نادعلی‎‎زاده میگوید: حرکت از مسیر خیال به واقعیت در صفحات نخستین کتاب وجود دارد، هر چه هست، فضای تحلیلی دختر است و گویی راوی هر چه زنتر! است، روایت تلختر است!

وی از مسؤولان فرهنگ و ارشاد و رسانه ملی خواست تا کتاب جنگ فرخنده را به یک نمایش رادیویی تبدیل کنند و حتی این اثر به مقام معظم رهبری نیز معرفی شود.

حدیثه صالحی پژوهشگر کتاب جنگ فرخنده در گفتوگو با فارس اظهار کرد: این اثر روایی فراز و نشیبهای فراوانی را پشت سر گذاشت و بیش از پنج سال برای آن وقت صرف شده است.

زینب بابکی تدوینگر این کتاب نیز بهنوعی نقدهای ارائهشده را پذیرفت و اینکه در مسیر نوشتن این اثر ادبی تجربیات زیادی را بهدست آورد که او را برای تدوین مجموعههای دیگری از همین دست، یاری میکند.











نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی