کتابخانه عمومی آزادگان ساری

لذت خواندن کتاب
کتابخانه عمومی آزادگان ساری

امانت کتاب؛ سالن های مطالعه؛ مجلات و روزنامه؛ بخش کودک مجهز؛ کافی نت؛ بوفه؛ و ...

بایگانی


هم‌زمان با هشتمین شب از ماه محرم و ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)، کتابخانه عمومی آزادگان شهر ساری، پذیرای عاشقان آن حضرت در نشست کتاب‌خوان ویژه محرم بود.





چهل و پنجمین نشست کتابخوان شهرستان ساری که هم‌زمان با هشتم محرم، با هدف مرور کتب عاشورایی  و با حضور ابوذر علیزاده، معاون اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساری؛ ابراهیم باقری حمیدآبادی، نویسنده استانی، و جمعی از کتابداران، کتاب‌دوستان، و  عزاداران هیئت لثارات الحسین (ع) برگزار شد، 5 عنوان کتاب با موضوع محرم و عاشورا با مخاطبین به اشتراک گذاشته شد که بدین شرح است:

فرهنگ عاشورا

مصطفی ترکمن زاده، نخستین ارائه دهنده این نشست، گفت: فرهنگ عاشورا فرهنگ‌نامه‌ای فارسی در موضوع عاشورا، نوشته جواد محدثی است. این کتاب اثر برگزیده چهارمین دوره کتاب سال ولایت در سال ۱۳۸۱شمسی و دارای مجموعه‌ای از مدخل‌های مرتبط با عاشورا است که شامل محورهایی مانند اشخاص، گروه‌ها، جاها، کتاب‌ها، اصطلاحات، سنت‌ها، شعائر، تعالیم کتابی و محورهای دیگر که به نحوی در ارتباط با فرهنگ عاشوراست، می‌شود. ترتیب مدخل‌های این کتاب به صورت الفبایی است.

هزار و یک نکته از کربلا

در ادامه این نشست، علی ثمر بخش، به معرفی اثر خویش با عنوان « هزار و یک نکته از کربلا » پرداخت. این کتاب نوشته ی سید مصطفی علوی و از انتشارات طوبای محبت است که در سال 1387 به چاپ اول رسیده است. موضوع کتاب، مراثی های مربوط به واقعه کربلا و مراثی های امام حسین (ع) است. این کتاب مشتمل بر ۱۱ فصل با عناوین معنی کربلا و فضایل آن، فوائد و برکات تربت حضرت سید الشهدا، محاسن و فواید گریه و سینه‌زنی و نوحه‌خوانی برای سرور و سالار شهیدان، معنی عاشورا و اثرات خواندن آن، پاداش زیارت سید الشهدا، آشنایی با سیدالشهدا، از مدینه تا کربلا، خواندنی‌های کربلا، با اهل بیت سیدالشهدا، خاندان بنی امیه و بنی عباس و اشعاری چند در مدح شهیدان کربلاست

هفت شهر عشق

ارائه دهنده ی بعدی، سینا شیرزادی بود که به معرفی کتاب «هفت شهر عشق» اثر نویسنده توانمند دکتر مهدی خدامیان آرانی با موضوع آشنایی با حماسه عاشورا پرداخت. این کتاب حاصل مطالعه و تحقیق و مراجعه به متون معتبر تاریخى است که  با نگاهی نو به حماسه حسینی و بیان لحظه به لحظه ماجرای کربلا می پردازد و مخاطب را با این کاروان همراه می‌کند و روایتی ساده از تمامی رخدادهای این واقعه عظیم تاریخی قرار می دهد؛ به‌گونه‌ای که مخاطب در جریان زمان دقیق و ساعت رخداد وقایع نیز قرار می‌گیردمستندسازی مطالب و مراجعه به منابع دست اول شیعه، از جمله ویژگی‌های برجسته این اثر تألیفی است.







طریق عشق

کتاب «طریق عشق» کتاب دیگری بود که توسط مهرداد علیزاده معرفی شد. این کتاب، مجموعه‌ای است از مقالاتی پیرامون شخصیت و قیام سالار شهیدان، حضرت امام حسین(ع) که طی سال‌های 1386 تا 1388 به نگارش در آمده‌ است. این مقالات در چهارفصل و ذیل عناوین امام‌شناسی؛ امام حسین(ع) و قیام عاشورا؛ نفحاتی از عاشورائیان و پیامبران عاشورا دسته‌بندی گردیده‌اند. امام، پدری مهربان؛ امامت در غدیر؛ فاطمه(س)، مادر امامت؛ سلسله جنبان عشق؛ چرا قیام؛ شاه شمشاد قرآن؛ در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع؛ آزمون خلوص؛ سردلبران؛ زینب(س) کیست؛ سیره زینب کبری(س) در ابلاغ پیام عاشورا و سیدالساجدین(ع) نام مقالات مندرج در کتاب هستند.  نویسنده کتاب حامد علی اکبرزاده و ناشر آن سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی است که در سال 1389 کتاب را منتشر کرده است. موضوع کتاب همانطور که از مقالات آن می توان دریافت مقاله ها و خطابه هایی با موضوع امام حسین، واقعه کربلا و عاشوراست.

عرفان عاشورایی

آخرین ارائه دهنده کتابخوان ویژه محرم کتابخانه عمومی آزادگان بهروز مستشرق بود که به معرفی کتاب عرفان عاشورایی پرداخت.کتاب به همت انتشارات امیرکبیر و پرستو منتشر شده است. موضوع کتاب نتایج و تأثیرات واقعه کربلا و عرفان مخصوص این واقعه مهم است.

نویسنده در مقدمه این کتاب نوشته است: عرفان عاشورایی سرمایه اصلی معرفتی، معنویتی و شریعتی اش قرآن کریم و عترت طاهره است یعنی عرفانی است ثقلینی، عرفان ناب و خالص که راه و راز سلوک را تا شهود کاملا تبیین کرده و مفهوم و مصداق، عنوان و معنون آن را فراسوی انسانیت نهاده است

در این عرفان شریعت، طریقت و حقیقت سطح و ساحت یک وجود ذو مراتب هستند و شریعت آداب، اسرار، ظاهر و باطن دارد 

عرفان عاشورایی در حقیقت عرفان قرآن و عترت و عرفان وحیانی است که همه ارزش های اخلاقی را بر پایه شریعت محمدی برای رسیدن به حقیقت در بر دارد. عرفانی عقلانی، هماهنگ با فطرت انسان و زندگی ساز است.

محمدجواد رودگر که نویسنده این کتاب است دارای دکترای عرفان اسلامی است که به حق و انصاف توانسته در این عرفان، همه اصول، روش ها، مولفه ها، مقامات و  احوال عرفانی بر محور سید سالکان عاشورایی را به تصویر بکشد.

گفتنی است؛ این نشست با برگزاری مراسم مداحی، سینه زنی، و زنجیرزنی توسط عزاداران هیئت لثارات الحسین و اهدای لوح تقدیر به معرفی کنندگان، خاتمه یافت.



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی