کتابخانه عمومی آزادگان ساری

لذت خواندن کتاب
کتابخانه عمومی آزادگان ساری

امانت کتاب؛ سالن های مطالعه؛ مجلات و روزنامه؛ بخش کودک مجهز؛ کافی نت؛ بوفه؛ و ...

بایگانی

سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساری از برگزاری ششمین نشست کتابخانه ای آزادگان همزمان با گرامیداشت روز ازدواج « سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) »  در شهرستان ساری خبر داد.

عبدالحسین باقری لاجیمی سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساری گفت: این نشست با هدف آگاه‌سازی، فرهنگ‌‌سازی، اطلاع‌‌رسانی و موج آفرینی در امر ازدواج جوانان همزمان با روز ازدواج در کتابخانه عمومی آزادگان برگزار شد.

باقری در بخش دیگری از سخنان خود صداقت، بخشش، تعهد، صبر، و مهربانی را از لازمه‌های یک زندگی موفق دانست و گفت: پایه و اساس همه ازدواج‌ها تعهد است که اگر نباشد صداقت و اعتماد در زندگی به وجود نخواهد آمد.

وی رسیدن به آرامش را از اهداف تشکیل زندگی مشترک عنوان کرد و افزود: انتخاب صحیح لازمه رسیدن به آرامش در زندگی زناشویی است.



معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان مازندران همچنین در مورد برنامه های نشست کتابخوان در دومین بخش صحبت هایش گفت: نشست‌های کتاب‌خوان  از سلسله نشست‌هایی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان «سال خواندن» با هدف اشاعه آگاهی‌ و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در موضوعات مختلف برگزار می‌کند. پیش از این نشست‌های کتاب‌خوان در شهرستان ساری با محوریت روز محیط زیست، روز قلم، روز عفاف و حجاب، روز خبرنگار، روز دختر، روز ولادت علی بن موسی الرضا، و... برگزار شده است.

وی در ادامه افزود: در ششمین نشست کتاب‌خوان کتابخانه ی عمومی آزادگان و سی و ششمین نشست کتابخوان شهرستان ساری کتاب‌های: « راه زندگی(الفبای سعادت خانواده)» نوشته جواد محدثی ، توسط  زوجین (نسترن فیروزیان و بهمن کاظمی کرد آسیابی)، «  ارتباط با خانواده همسر» نوشته محسن ایمانی ، توسط زوجین(آیسان سندگل و رضا خطیبی)؛ « چقدر با همسرتان تفاهم دارید؟» نویسنده آلن و باربارا بیز ، توسط کارشناس مامایی( سیده راضیه حسینی)، « رابطه بلوغ عاطفی با سبک های دلبستگی» نوشته مهساسادات باقری فرد، توسط مدیر مسئول انتشارات مهوین (صدیقه السادات باقرپور)، « بهشت زندگی راه وروش داشتن فرزند صالح وسالم» نوشته محمد علی قاسمى ، توسط (الهام نصرالله پور)،  معرفی و تجربه خواندن آن‌ها با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.




راه زندگی(الفبای سعادت خانواده)


زوج اول آقای بهمن کاظمی کرد آسیابی و نسترن فیروزیان، نخستین ارائه دهندگان این نشست، گفتند:

کتابی که معرفی می کنیم از جواد محدثی که در سال 1326 در شهرستان سراب (آذربایجان شرقی) به دنیا آمد.پدر و پدربزرگش روحانی بودند و در مکتب مرحوم میرزا جلیل واعظ سرابی به درس و تدریس اشتغال داشتند؛ وی به لحاظ روحانی بودن پدرش از کودکی در قم می ­زیست، در این شهر بزرگ شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در قم گذراند. از سال 1344 پس از اتمام تحصیلات متوسطه، وارد حوزه علمیه شد و در مدرسه علمیه منتظریه معروف به حقانی به تحصیل پرداخت. در این مدرسه که با مدیریت شهید آیت الله قدوسی و همکاری شهید آیت الله بهشتی و آیت الله جنتی و آیت الله مصباح یزدی اداره می شد با استفاده از محضر اساتید...

هدف مؤلف از تألیف این کتاب، نگاشتن الفبای اولیه زندگی سعادتمندانه بوده و اینکه اثر مورد نظر، راهگشای کامیاب زیستن برای همگان بویژه زوجهای جوان باشد. نویسنده کتاب، کوشیده است با بیانی ساده و خوش فهم و روان، این آداب را به خواننده منتقل کند . این کتاب در 18 فصل تنظیم شده و هر بخش به یکی از آداب زندگی خانوادگی می پردازد.

فیروزیان گفت:علت انتخاب این کتاب برای معرفی بدلیل محتوای کتاب مورد­نظر منطبق با مناسبت امروز (سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)) بوده و اینکه خود نیز جزء افراد گروه مطالعاتی هدف بوده و به مطالعه کتاب پرداخته­ام، از این رو سعی در معرفی این کتاب داشته­ام تا دوستان و زوجین هم رده سنی با ما نیز، از محتوای این کتاب استفاده نموده و راه زندگی را از ابتدای آن به درستی انتخاب نمایند.درگزیده از کتاب آمده است در متون دینی ما، تعالیم زیادی در مورد آداب اجتماعی وجود  دارد آداب مربوط به روابط خانوادگی بخش وسیعی از این آداب را شامل می شود. مثلا خوشرویی، احترام به بزرگترها، صله ارحام، آداب میهمانی و ... از جمله این آداب است.

کاظمی با اشاره به فهرست عناوین و تیترهای کتاب :سلامت خانواده، موازنه دخل و خرج، وظایف دوجانبه،‌شورای خانوادگی،‌داور خانوادگی،‌حریم و حرمت بزرگترها،ما و دیگران،‌ ما و همسایگان،‌ ما و فرزندان،‌رابطه دو نسل،‌خانواده و حقوق فرهنگی،‌ سازگاری،‌ نقدپذیری،‌ صله رحم،‌دید و بازدید،‌مهمانی و ضیافت

وی بیان مهمترین سوالاتی که نویسنده کتاب سعی کرده به آن پاسخ دهدگفت:اصول اولیه زندگی چیست؟ - الفبای حیات برتر و زندگی مشترک و معاشرت شایسته کدام است؟ و روش مردم دوستانه و خداپسندانه چیست؟

در ادامه وی گفت:در خصوص اشاره به فرازها و پاراگرافهای ارزشمند، درکتاب مذکور چنین آمده: در رابطه نگاه و زندگی، رابطه مهندسی و بنّاست.«آنچه صندلی انسان را  در کلاس آفرینش و در آموزشگاه زندگی تعیین می کند، ایمان و عمل است و این دو از هم تفکیک­ناپذیرند. ایمان بی­عمل نه پذیرفتنی است، نه قابل تحقق؛ عمل بدون ایمان هم نوعی نفاق است.»

                                                                                           

خانم فیروزیان از جمله بسیار ارزشمند این کتاب نیز اشاره کردند:

*امیر مؤمنان علی (ع): اسرافکار را واگذار! که نه بخشش او ستایش­انگیز است، نه تنگدستی­اش ترحم­انگیز (در ذیل مبحث مداخل و مخارج).

*امام کاظم (ع): سزاوار است که مرد، بر خانواده خود گشایش و وسعت دهد تا اهل خانه آرزوی مرگ او را نداشته باشند (در ذیل مبحث هزینه­های لازم).

*در خصوص آیینه بودن دوست، سعدی می­فرماید:

دوست آن باشد که معایب دوست                 همچون آیینه روبه­رو گوید

نه آنکه چون شانه با هزار زبان                       پشت­سر رفتـه موبه­مو گوید

*در ذیل مبحث پرهیز از اسراف و ریا؛ چه زیبا می­فرمایند امیر­مؤمنان علی (ع):

قوت و غذای جسم، غذاخوردن است ولی غذای روح، اطعام و غذا دادن است.

همچنین وی افزود:پیشنهاد  کتاب­های مفید و مکمل دیگر در محوریت موضوع کتاب:

الفبای زندگی: آشنایی با اصول و عوامل تحکیم خانواده، نشر بوستان کتاب قم از همین نویسنده.

سبک زندگی اسلامی در خانواده از محمد عارف صداقت، نشر بوستان کتاب قم.

سبک زندگی رضوی-ازدواج و خانواده از محمدتقی فعّالی، نشر بنیاد بین­المللی فرهنگی_هنری امام رضا (ع). 



  


کتاب  ارتباط با خانواده همسر


در ادامه این نشست، زوج بعدی  آقای رضا خطیبی و آیسان سندگل، به معرفی کتاب خویش با عنوان « کتاب  ارتباط با خانواده همسر

» پرداختند. این کتاب به قلم محسن ایمانی از انتشارات حدیث راه عشق می باشد.

 خطیبی گفت:این کتاب با هدف برقراری روابط حسنه با خانواده همسر جهت جلوگیری از کدورت - ایجاد آرامش  - جلوگیری از " تخریب روابط و قطع ارتباط با خانواده همسر و تیره شدن روابط زوجین"  نوشته شد. در این کتاب با پیامد قطع ارتباط زوج­های جوان با خانواده همسر آشنا می شوید. به کتاب و موضوع آن بهتر است توجه شود چون دربردارنده مطالب مهمی است. برای پیشنهاد کتاب­های دیگر از هم­خانواده همین کتاب: بنویس برای من، اثر ف. فتحی؛ با مشکلات همسر چه کنم، نوشته حسن ملکی؛ و خانواده موفق، از زهرا رحیمی.

  در ادامه سندگل اشاره کرد: همه انسانها اجتماعی هستند و انواع ارتباط  وجود دارد و اجتماعی بودن در ذات آنها نهادینه شده است. (ارسطو و فارابی)

در برقراری ارتباط باید بشاش باشیم. ارتباط کلامی، حالت چهره، حرکت دست ها، نگاه­ها، همه در ارتباط، تأثیر به سزایی دارد. پس باید خیلی حواسمان جمع باشد!

همدلی و همدردی خیلی در دوستی و صمیمیت تأثیر دارد.              

سعی کنیم همیشه در نگاه به خود، نگاه به دیگری و نوع رابطه، مثبت گرا باشیم،

**اگر میان زن و شوهر ارتباط صمیمی وجود داشته و به ­هم اعتماد داشته باشند، در کلماتشان رنگ محبت می­نشیند و همدیگر را بیشتر دوست خواهند داشت و وقتی عاشق هم باشند، در تمام مراحل زندگی و اموری مانند ساده­زیستی، قناعت و در مشکلات مانند کمبود امکانات و ... با هم کنار می­آیند.

دید و بازدید با خانواده از جمله مواردی است که می­تواند یکنواختی در زندگی را از بین ببرد و موجب تنوع در آن شود.




چقدر با همسرتان تفاهم دارید؟


ارائه دهنده ی جوان بعدی، خانم سیده راضیه حسینی که کارشناس مامایی هم  بودند  به معرفی چقدر با همسرتان تفاهم دارید؟از آلن و باربارا بیز و مترجم هادی  ابراهیمی از انتشارات ذهن آویز پرداختند.

حسینی در اشاره به این کتاب بیان کرد: فصل­های این کتاب شامل: صحبت کردن و گوش دادن جنس مخالف، ازدواج، عشق، احساساتی بودن روابط جنسی، پارک کردن و رانندگی، مادرزن و مادرشوهر، مشکلات روانی گفتاری کلامی می­باشد.

وی گفت:این کتاب در این مورد صحبت می­کند که زن­ها موجودات شنیداری هستند ولی مردها دیداری هستند یعنی زن­ها با صحبت کردن و حرف زدن و شنیدن جملات احساس و با صدا عاشق می­شوند، زن­ها در صحبت کردن مهارت بیشتری نسبت به مردها دارند و از دو نیمکره مغز برای صحبت کردن استفاده می­کنند. مرد­ها از ظاهر فرد عاشق می­شوند، پس زیبایی و رسیدگی یک زن برای او مهم است. از لحاظ جنسی، مردها مثل یک شعله برق­آسا هستند روشن می­شوند، اوج می­گیرند و ناگهان خاموش می­شوند ولی زن­ها مثل ماکروفر هستند، به آرامی گرم و به آرامی خنک می­شوند و تفاوت­های دیگر.

با وجود این تفاوت­­های ذاتی و طبیعی زن و مرد، می­توانیم درک بهتری از هم، و زندگی خوب و کمتر از سوءِ تفاهم را با یکدیگر داشته باشیم.




کتاب  بهشت زندگی راه وروش داشتن فرزند صالح وسالم


کتاب « کتاب  بهشت زندگی راه وروش داشتن فرزند صالح وسالم» کتاب دیگری بود که توسط خانم جوان، الهام نصرالله پور معرفی شدند. نویسنده این کتاب محمد علی قاسمى از انتشارات  حضور می باشد.

این کتاب شامل 9 فصل: راه و روش داشتن فرزند سالم و صحیح -عشق و خواستگاری- ازدواج و آمیزش- برای فرزندار شدن - بارداری - تولد فرزند - شیر خوردن -اسرار گریه و خواب کودکان - تربیت گام به گام کودک -تشویق و تنبیه کودکان- اشتباهات تربیتی.در این کتاب آموز‏ه‏ها و دستورات اسلامی از میان آیات و روایات گردآوری و تحلیل شده و مجموعه‏ای از اصول و روش‏های روابط زناشویی، اخلاق خانوادگی، تربیت فرزند را همراه توصیه‏ های پزشکی درباره بارداری، تولد و شیر دادن بیان کرده است. اسلام در همه این مراحل دستورات بسیار زیبایی را به دختران و پسران و مادران و پدران ارائه کرده است تا در سایه عمل به این فرامین سعادت ساز،‌فرزندان سالم و صالح به جامعه اسلامی و آینده بشریت هدیه نمایند . تا هم خود نیکو زندگی کنند و هم فرزندان خویش را در نیکو زیستن یاری دهند .

 رابطه بلوغ عاطفی با سبک های دلبستگی



برگزاری کارگاه آموزش تحکیم و تعالی خانواده وارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه خانواده خوشبخت توسط روانشناس و مشاور خانم دکتر ماندانا کرد عضو فعال کتابخانه عمومی آزادگان، و اجرای دکلمه با مناسبت این روز خجسته توسط کودک فعال و نخبه پ‍ژوهشگر جوان کشور ساغر مصفا و  همچنین اهدای لوح سپاس به معرفی کنندگان کتاب، پایان بخش برنامه روز سیزدهم شهریور به مناسبت سالروز ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) بود.





نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی