کتابخانه عمومی آزادگان ساری

لذت خواندن کتاب
کتابخانه عمومی آزادگان ساری

امانت کتاب؛ سالن های مطالعه؛ مجلات و روزنامه؛ بخش کودک مجهز؛ کافی نت؛ بوفه؛ و ...

بایگانی


سلسله نشست‌های «کتاب‌خوان» به منظور اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌شود و در آن کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی، به معرفی کتاب‌های موردنظر خود می‌پردازند.


                                    



این نشست با معرفی 6  عنوان کتاب در هفته دولت، برگزار شد که بدین شرح است:

کتاب انسان 250 ساله : ارائه توسط طیبه ابراهیمی

عنوان کتاب عیناً برگرفته از کلام مقام معظم رهبری است و بیانگر نوع نگاه ایشان به زندگی سیاسیـ‌ مبارزاتی ائمه علیهم‌السلام است. علت این نام‌گذاری بر روی زندگی ائمه، در مقدمه کتاب به تفصیل از بیانات ایشان آورده شده است؛ که توصیه می‌شود با مطالعه این مقدمه پیش از مطالعه فصل‌های اصلی کتاب، درک کامل‌تری نسبت به معنا و مفهوم مترقّیِ انسان 250 سالهدست آورده و از محتوای کتاب بیشتر بهره‌مند شوید؛ اِن‌‌شاءالله.

 

 این کتاب شامل هفده فصل است که نحوه چینش عناوین فصل‌ها، بهصورت ترتیبِ تاریخی زندگی ائمه از دوران پیامبر اعظم تا دوره امام جواد، امام هادی و امام عسکری می‌باشد؛ که بیانات مقام معظم رهبری درباره این سه امام بزرگوار در یک فصل ارائه شده است. در اولین فصل مروری گذرا بر زندگی سیاسی پیامبر اسلام شده؛ که توجه به وقایع این دوران بهعنوانِ آینه‌ای تمام‌نما از کل زندگی ائمه و میزان و ملاکی برای شناخت حرکت جریان اصیل اسلام طی 250 سال، در ابتدا ضروری می‌نماید. سه فصل از این کتاب، تبیین‌کننده شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی به‌ویژه پس از حادثه عاشورا تا دوره امامت امام صادق است. اطلاع از این شرایط، به درک بهتر حرکت انسان 250 ساله در این برهه زمانی حساس کمک فراوانی می‌کند.

به‌طور کلی مطالب این کتاب برگرفته از سخنرانی‌ها و متون دست‌نویس مقام معظم رهبری است، لذا متن کتاب در بخش‌هایی که به‌طور مستقیم از قلم معظم‌له استفاده شده، نسبت به سایر بخش‌ها که بیانات شفاهی ایشان است، مستلزم تأمل بیشتری از سوی خواننده محترم است.

کتاب ذکر یونسیه/مشکل گشای گرفتاران: ارائه توسط معصومه عرب

بیان ابعادی از اهمیت و آثار ذکر یونسیه و داستان‌های کوتاهی در این زمینه است. در ابتدای این داستان به بیان داستان یونس(ع) و ذکری که موجب نجات وی از درون شکم ماهی شد، پرداخته شده و پس از آن دیدگاه‌های روایات و علمای شیعه در مورد این ذکر که معروف به ذکر یونسیه است، منعکس شده است. نویسنده در همین زمینه داستان‌هایی در مورد سیره اهل‌بیت (ع) در مورد این ذکر و نیز آثار شگفت‌انگیز آن نقل نموده و خواص مداومت داشتن بر ذکر یونسیه از لحاظ مادی و معنوی و دنیوی و اخروی از زبان عالمان شیعی معاصر و متقدم بیان نموده است. وی در همین زمینه به ثواب عظیم و آثار نماز غفیله که ذکر یونسیه در آن خوانده می‌شود، اشاره نموده و شرایط اثر کردن این ذکر و نیز زمان و مکان استفاده از آن را بیان کرده است

.

                                      


معرفی کتاب آینده انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی: ارائه توسط ساره شیخی

کتاب آینده انقلاب اسلامی ایران نوشته شهید استاد مرتضی مطهری، شامل متن آخرین سخنرانی‌های ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که به همین دلیل دارای اهمیت و جذابیتی ورای سایر کتب این شهید بزرگوار است؛ چرا که در آن آخرین نظرات شهید مطهری در مورد مسائل اولیه انقلاب و آنچه که در آینده انقلاب اسلامی، برای تبیین و تحکیم و رشد آن لازم الاجراست بیان شده است. در این کتاب استاد شهید ابتدا با بیان اهداف روحانیت در مبارزات، به تبیین تفاوت‌های انقلاب اسلامی با سایر نهضت‌های قرن اخیر ایران پرداخته‌اند. سپس تحلیل انقلاب ایران و شباهت‌های آن با انقلاب حضرت رسول را بیان فرموده‌اند و در بخش چهارم، آینده انقلاب اسلامی را ترسیم و راه‌های نیل به آن را تبیین کرده‌اند. ضمن اینکه به طور مختصر به نقش زن در جمهوری اسلامی نیز اشاره داشته‌اند. بخش پنجم شامل مصاحبه‌های استاد در 2 ماه آخر عمر شریفشان است که منعکس کننده آخرین نظرات ایشان درباره جمهوری اسلامی است. اما آنچه که تمایز دهنده این کتاب از سایر کتب شهید مطهری است، بخش دیباچه می‌باشد که حاوی شعری از استاد در غم فراق امام خمینی، و متن خیر مقدم بازگشت امام خمینی به ایران است که توسط استاد به رشته تحریر درآمده است.

کتاب طب الصادق: ارائه توسط آمنه اشرفیان

 طب اسلامی یکی از معتبرترین و مهمترین شاخه های پزشکی بوده که اکثر آن توسط احادیث اهل بیت (علیهم السلام) به ما رسیده است. طب اسلامی بر پایه درمان های طبیعی و گیاهی مانند پرهیزهای خوراکی است. در این کتاب می توانید دو رساله طب النبی (ص) و طب الصادق (ع) را بخوانید که بر اساس روایات این دو معصوم گردآوری شده و سرآمد علم پزشکی روز بوده است.


                                         


کتاب خلاقیت کاربردی برای نوجوانان و بزرگسالان: ارائه توسط سهیلا شریعت زاده

                                   

نویسندگان این کتاب یک فرایند موثر حل خلاق مسائل (حل خلاق مسائل اسبورن ـ پارنز) را به شکلی مطرح ساخته‌اند. دانش‌آموزان دبستان بتوانند آن را بیاموزند و از آن لذت ببرند. بر این اساس، کتاب در قالب تمرینات گوناگون تدوین شده است. استفاده از چند تمرین برای هر مرحله از مهارت‌های حل خلاق مسائل به دانش‌آموزان کمک می‌کند با سرعت بیش‌تری به سوی تسلط و تخصص حرکت کنند.


                                      


کتاب مساله شناخت شهید مطهری: ارائه توسط سمیه سعیدی

موضوع بحث، «مسئله ی شناخت از نظر قرآن» است. مسأله ی شناخت یا نظریه ی شناخت و به تعبیر علمای امروز عربی زبان «نظریه المعرفة» امروز اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است و کمتر مسئله ای به اندازه ی مسائل مربوط به مسئله ی شناخت، امروز مهم شناخته می شود، چرا؟ اول من باید علت اهمیت این مسئله را بیان کنم، بعد وارد خود مسئله شوم. امروز فلسفه های اجتماعی، مکتبها، ایدئولوژیها و ایسم ها اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است و هر کسی که می خواهد نوعی تفکر داشته باشد و زندگی خودش را بر اساس یک منطق منطبق کرده باشد، دم از مکتب و ایدئولوژی می زند. مکتبها و ایدئولوژیها و ایسم ها امروز با یکدیگر در نبرد و ستیز هستند، هر مکتبی برای خود حامی می خواهد و به حمایت حامیان خودش بر می خیزد.

جنگ افکار و عقاید همیشه در دنیا بوده است، ولی در دوران سابق چون غالباً افکار و عقاید در اطراف مسائل نظری محض بود، از میان خواص، آن هم خاص الخاص ها، تجاوز نمی کرد، ولی امروز چون فلسفه های اجتماعی پا به میدان گذاشته اند بازار جنگ عقاید، یعنی جنگ مکتبها و ایدئولوژیها و ایسم ها، داغتر و گرمتر است.


                                     



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی