کتابخانه عمومی آزادگان ساری

لذت خواندن کتاب
کتابخانه عمومی آزادگان ساری

امانت کتاب؛ سالن های مطالعه؛ مجلات و روزنامه؛ بخش کودک مجهز؛ کافی نت؛ بوفه؛ و ...

بایگانی

سی و دومین نشست کتابخوان شهرستان ساری و چهارمین نشست کتابخوان کتابخانه عمومی اهل البیت (ع) ساعت یازده روز پنج شنبه 28/5/95 در همین کتابخانه برگزار گردید.




در این نشست فرهنگی کتاب قصه ما مثل شد نوشته محمد میرکیانی توسط امیر پوردهقان و اطلس دایناسورها توسط رضا چلویی و کتاب داستان پیامبران نوشته علی موسوی گرمارودی توسط محمد جواد عظیمی و کتاب داستانهایی از زندگانی چهارده معصوم نوشته سجاد خسروی توسط محمدحسین فیاضی و کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب نوشته مهدی آذریزدی توسط محسن زارعی کتاب نخلها قد می کشند نوشته محمد حسین فکور توسط محمد امین سنچولی برای سایرین معرفی شدند قصه ما مثل شد عنوان  اولین کتابی بود  که در این جلسه فرهنگی توسط امیر پور دهقان برای حاضرین معرفی شد این کتاب نوشته محمد میرکیانی می باشد که توسط انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر ) منتشر شد . 



مجموعه کتاب «قصه ما مثل شد» که توسط محمد میرکیانی نگاشته و محمدحسین صلواتیان تصویرگری آن را بر عهده داشته نخستین بار در سال 1384 توسط به نشر در قطع وزیری کوتاه به چاپ رسید و تاکنون 13 نوبت چاپ را از سر گذرانیده است.

این کتاب  شامل صد و ده قصه حکایت و مثل است که آقای میرکیانی این ضرب المثل و قصه ها را از کتابها و منابع مختلف انتخاب و بازنویسی کرده است. همچنین این اثر حاوی داستان هایی با مضمون اخلاقی و پندآموز است. هر داستان بیان گر ضرب المثلی از ضرب المثل های رایج در زبان فارسی است که برای گروه سنی کودک و نوجوان به نگارش در آمده است. آنها با خواندن این داستان ها با چگونگی شکل گیری ضرب المثل ها آشنا می شوند.

کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب نوشته مهدی آذر یزدی از  انتشارات امیرکبیر:کتابهای شکوفه توسط محسن زارعی معرفی شد. آقای مهدی آذریزدی اولین نویسنده‌ای است که در ایران به فکر نوشتن داستان برای کودکان و نوجوانان افتاد. به همین دلیل است که عنوان «پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران» را به او داده‌اند. آقای نویسنده اولین کتاب از مجموعۀ 8 جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را در سال 1336 برای نوجوانان ایران منتشر کردوحدود 27 سال طول کشید تا او این 8 جلد کتاب را نوشت. این مجموعه 8جلدی از قصه های کلیله و دمنه قصه های مرزبان نامه قصه برگزیده سندبادنامه و قابوسنامه قصه های مثنوی مولوی قصه های قرآن قصه های شیخ عطار نیشابوری قصه های گلستان و قصه های چهارده معصوم (ع) نقل و بازنویسی  شده است . 



کتاب‌هایی که آقای آذریزدی قصه‌های آن‌ها را بازنویسی کرده است، جزو کتاب‌های خیلی مهم در ادبیات ایران و جهان هستند و همچنین محمدجواد عظیمی کتاب داستان پیامبران نوشته استاد علی موسوی گرمارودی از انتشارات قدیانی را معرفی نمود کتاب داستان پیامبران اثر استاد گرمارودی، جزو شیرین ترین و شیواترین و در عین حال مستندترین و قرانی ترین مجموعه های قصص پیامبران است و نویسنده سخن شناس و هنرمند آن روایت بی سابقه و خوشخوانی از قصه هریک از انبیای الهی با حفظ ادب بحث و ادب نفس و ادب شرع و طبعا زدودن هر داستان از شاخ و برگ های نادرست و اسرائیلیات ناروا و مراعات عصمت پیامبران و شخصیت قدسی و اخلاقی آنان به دست داده اند. به نحوی که کوچکترین منافاتی با نصوص قرآنی و نیز تفسیرهای معتبر و طراز اول اسلامی، مخصوصا شیعی، ندارد و افزایش های هنری و ادبی ایشان در مواردی است که هم قرآن کریم و هم تفاسیر در آن زمینه ها سخنی ندارد.



کتاب دیگری که در این جلسه فرهنگی برای حاضرین معرفی شد با عنوان اطلس دایناسورها : شناخت و بررسی زندگی دایناسورها در دوران مختلف  ترجمه آزاد تیموری ازانتشارات طلایه توسط رضا چلوئی  می باشد .

 این کتاب ، اطلسی درباره دایناسورها است که با بالا بردن سطح علم و دانش کودکان و نوجوانان و افزایش اطلاعات عمومی در آن‌ها به نگارش در آمده است. گروهی از موجودات ماقبل تاریخ را دایناسورها تشکیل می‌دهند که در این کتاب، شیوه زندگی، طول عمر، تغییرات به وجود آمده و در نهایت انقراض دایناسورها بیان شده است. از جمله عنوان‌های مباحث کتاب عبارتند از: پیدایش دایناسورها؛ جهان تریاسیک؛ جهان ژوراسیک؛ جهان کرتاسه؛ خزندگان دریایی و کشف بقایای دایناسورها."

 کتاب بعدی داستانهایی از زندگانی چهارده معصوم نوشته سجاد خسروی می باشد که توسط محمد حسین فیاضی معرفی شد. این کتاب شرح زندگانی چهارده معصوم و داستانهای مربوط به آنها می باشد. قسمت اول این کتاب به شرح زندگانی آن معصومین و در بخش بعدی به داستانهایی پیرامون زندگانی  ودر بخش پایانی هم به احادیث روایت شده از آن بزرگوران می پردازد. کتاب نخلها قد می کشند نوشته محمد حسین فکوراز انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان ، عنوان دیگری بود که توسط محمدامین سنچولی در این جلسه فرهنگی، معرفی شد . این کتاب ، در روایتی داستانی، زندگی «سلمان فارسی را  به تصویر کشیده است. خواننده با مطالعه  این کتاب در می یابد سلمان فارسی که بود؟ چگونه توانست از سرزمینی دور خبر ظهور پیامبر گرامی اسلام را دریافت کند؟ چگونه توانست ایشان را بشناسد؟ چه سختی هایی تحمل کرد؟ چرا آن همه سختی را تحمل کرد؟ چرا هرگز ناامید نشد؟ آیا هر نوجوان یا جوانی می تواند یک سلمان فارسی باشد؟ آیا امروز جستجوی پیامبر گرامی اسلام معنایی ندارد؟ آیا ایمان به حضرت محمد (ص) در حدّ گفتن چند کلمه کافی است؟ آیا لازم نیست که هر نوجوان یا جوانی سلمان وار به جستجوی حضرت محمد (ص) برود؟ اگر با همت خودش آن حضرت را جستجو نکند، چه می شود؟ اگر سلمان وار پیامبر گرامی اسلام را بجوید، چه نصیبش می شود؟ خواندن کتاب «نخل ها قد می کشند» به نوجوان و جوان کمک می کند تا درباره این پرسش ها ها به تفکر پردازد.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی