کتابخانه عمومی آزادگان ساری

لذت خواندن کتاب
کتابخانه عمومی آزادگان ساری

امانت کتاب؛ سالن های مطالعه؛ مجلات و روزنامه؛ بخش کودک مجهز؛ کافی نت؛ بوفه؛ و ...

بایگانی

عبدالحسین باقری لاجیمی معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان مازندران، دیروز شانزدهم مرداد در حاشیه برگزاری نشست کتابخوان ماهانه کتابخانه های عمومی استان مازندران که به میزبانی شهرستان ساری توسط کتابخانه عمومی آزادگان همزمان با روز خبرنگار برگزار شد، ضمن تأکید بر لزوم تعامل بیشتر اصحاب فرهنگ و هنر در شهرستان ساری در خصوص روز خبرنگار اظهار کرد: روز خبرنگار، روز تکریم صداقت و اندیشه های والاست.

باقری گفت: روز خبرنگار فرصتی است تا از زحمات بی دریغ خبرنگاران که بی ادعا و بدون هیچ چشم داشتی فعالیت می کنند تجلیل و قدردانی شود.

وی ادامه داد: خبرنگاران انسان های وارسته و پاکی هستند که فقط در جهت اعتلای نام میهن عزیزمان ایران تلاش می کنند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند، تا نام ایران عزیزمان جزء اولین ها بوده و باقی بماند. اگر امروز شاهد رشد فرهنگ در جامعه و شهرستانمان هستیم، این اتفاق با تلاش خبرنگاران و مطبوعات صورت گرفته است؛ چرا که بدون تلاش این عزیزان و انعکاس اخبار و مطالب شهروندی، فرهنگ سازی در جامعه تقریباً غیر ممکن است.

معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان مازندران همچنین در مورد برنامه های نشست کتابخوان در دومین بخش صحبت هایش گفت: نشست‌های کتاب‌خوان  از سلسله نشست‌هایی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان «سال خواندن» با هدف اشاعه آگاهی‌ و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در موضوعات مختلف برگزار می‌کند. پیش از این نشست‌های کتاب‌خوان در شهرستان ساری با محوریت روز محیط زیست، روز قلم، روز عفاف و حجاب، و... برگزار شده است.

وی در ادامه از پنجمین نشست کتاب‌خوان کتابخانه ی عمومی آزادگان و بیست و نهمین نشست کتابخوان شهرستان ساری در آستانه روز خبرنگار، 16 مرداد رأس ساعت 17 با حضور فرهیختگان، اصحاب رسانه به ویژه خبرنگاران و عکاسان و سردبیران هفته نامه ها، پایگاه های خبری، و روزنامه های حرف، کیهان، موثق، مازند مجلس و شورا، بلاغ، تمشک، انعکاس شمال، مازندنومه، پیشرو، کایر، زرخیز، پیک شمال، همشهری،مهر، و عصر رسانه در کتابخانه عمومی آزادگان خبر داد. در این نشست، کتاب‌های «آفتاب مهر» نوشته محققین مرکز تخصصی مهدویت، توسط مهسا اسبویی زنگیانی (مدرس معارف مهدویت و خبرنگار روزنامه کیهان)؛ «مثلث طلایی: نوشتن در مطبوعات» نوشته احمد توکلی، توسط مجید ساجدی فر (خبرنگار خبرگزاری مازند مجلس و شورا)؛ «جاناتان مرغ دریایی» نویسنده ریچارد باخ، توسط محمد حسن زاده (روابط عمومی خبرگزاری مازند مجلس و شورا)؛ «ناتور دشت» نوشته دی جی سلینجر، توسط هومن حکیمی (سردبیر هفته نامه تمشک)؛ «هنر شفاف اندیشیدن» نوشته رولف دوبلی، توسط حسین قاسمپور (روانشناس)؛ و«بیشعوری» نوشته خاویر کرمنت ترجمه محمود فرجامی، توسط سیده سعیده فلاح (خبرنگار روزنامه پیک شمال) معرفی و تجربه خواندن آن‌ها با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

آفتاب مهر

مهسا اسبوئی زنگیانی، نخستین ارائه دهنده این نشست، گفت:کتاب آفتاب مهر کتابی است با موضوع دینی و مهدویت که با تلاش جمعی از محققین مرکز تخصصی مهدویت در دو جلد به نگارش در آمده است.

در میان آموزه های دینی، مهدویت از مهم ترین و اثر گذار ترین آموزه هاست، در حقیقت یک جامعه اسلامی و امید به آینده در اعتقاد به این آموزه نهفته است.

دشمنان هم بی پرده و با تمام توان شروع به فعالیت علیه آموزه مهدویت، تحریف و تحمیل مدل ها و نمونه های ساخته شده خودشان به عنوان مدل مهدوی کردند و آن را به جامعه انسانی و اسلامی ارائه دادند و موجب شک و تردید در بین افراد جامعه شدند. اگر چه ماندن در این شک و تردید جایگاه بدی است ولی معبر و گذرگاه خوبی هست برای مومنان جویای مسائل و مباحث دینی که از طریق اهل علم و متخصصان این حوزه به نتیجه قطعی برسند و ایمان معرفت خود را افزایش دهند. در این راستا واحد پرسش و پاسخ مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم برای پاسخگویی به سوالات و شبهات با موضوع مهدویت از سال 83 فعالیت خود را آغاز و از طریق تلفن، اینترنت، نامه های پستی و برگزاری جلسات، پاسخگوی سوالات مخاطبان خود می باشد و مجموعه آفتاب مهر نتیجه تلاش بی وقفه اساتید و محققان مرکز تخصصی مهدویت است که در دو جلد آماده شده است.

کتاب اول شامل 110 پرسش و پاسخ در 10 محور شامل: ادیان، فرق و مذاهب، مهدی شناسی، ظهور و علائم و شرایط آن می باشد. کتاب دوم این مجموعه هم به شبهات شایع در موضوع مهدویت مانند نوع و ساختار حکومت جهانی مهدوی، نحوه ظهور امام مهدی(ع) پرداخته و پرسش ها به صورت مستدل و مستند پاسخ داده شده اند. پاسخ های ارائه شده از سوی نویسندگان بسیار متقی بوده  و از محتوای علمی بالایی برخوردار می باشند. در این کتاب سعی شده است مطالب بصورت روان و ساده بیان شده تا عموم جامعه از آن بهره مند شوند. نوع نگارش و ترتیب پرسش ها به خواننده در فهم مطالب کمک می کند و ارائه پرسش ها و جواب های خود مخاطبین به جذابیت این مجموعه افزوده و در واقع سوالات از متن جامعه جمع آوری شده است. این کتاب گنجینه ای از معارف مهدویت است و توسط انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) به زیور طبع آراسته شده است.

                                                 مثلث طلایی: نوشتن در مطبوعات

در ادامه این نشست، مجید ساجدی فر، خبرنگار خبرگزاری مازند مجلس و شورا به معرفی اثر خویش با عنوان «مثلث طلایی: نوشتن در مطبوعات» پرداخت. کتاب «مثلث طلایی: نوشتن در مطبوعات» به قلم احمد توکلی از انتشارات ثانیه می باشد.

ساجدی فر گفت: دلیل انتخاب این کتاب بخاطر حاضرین در نشست کتابخوان می باشد که خبرنگاران و فعالان عرصه کتابخانه بودند. گروه اول، خبرنگاران اند که به این کتاب نیازمندند و گروه دوم به دلیل مطالعه بسیار و داشتن معلومات، پتانسیل خوبی برای نوشتن دارند.

در این کتاب تکنیک مقاله نویسی، یادداشت نویسی و کلاً چگونه نوشتن آموزش داده می شود و همانطور که از نامش پیداست مثلثی است که به نظر نویسنده طلایی است و این مثلث را در نگارش باید رعایت کرد. در ضلع اول و هرم بالای این مثلث، ''هدف'' قرار دارد یعنی هدف و منظور ما از نوشتن این نوشته ( یادداشت، گزارش و...) چیست و می خواهیم چه پیامی را به مخاطب منتقل کنیم.

دومین ضلع این مثلث ''مخاطب'' است یعنی نوشته ما شامل چه کسانی، چه گروهی و  از چه قشری با چه سنی هستند.

و ضلع سوم این مثلث ''کانال''هست یعنی نوشته ما از چه راهی از چه کانالی به دست مخاطب می رسد تصویری، صوتی، مکتوب، مجازی و.......

اگر اضلاع این مثلث را رعایت کنیم در کنار سایر موارد می توان روز بروز در نوشتن بهتر و بهتر شد.

یک جمله از بزرگان در پایان صحبت خالی از لطف نیست: نوشتن قسمتی از زندگی من است توصیه می کنم که به آن به عنوان یک شغل نگاه نکنید.

جاناتان مرغ دریایی

ارائه دهنده ی بعدی، محمد حسن زاده بود که به معرفی رمانی از ریچارد باخ پرداخت. باخ نویسنده ی کتاب «جاناتان مرغ دریایی» یک خلبان است و عاشق پرواز و پریدن. بی جهت نیست که تم اصلی کتاب هایش پریدن و پرواز است. جاناتان (شخصیت اصلی داستان که یک مرغ دریایی است) روزی به این نتیجه می رسد که آیا زندگی اش یکنواخت نشده است؟ آیا زنده است تا پرواز کند تا شکار کند و شکم خود را سیر کند و بخوابد و فردا هم همین طور. به او الهام شده بود که پرواز وسیله ای برای امرار معاش نیست. پرواز خود یک هدف است. خود یک آرمان است. یک ایده آل.

او دیگر به شکار ماهی های دریا نپرداخت. بلکه به مکتبی رفت که خود برای خود تدارک دیده بود. او در آسمان به پرواز و سقوط پرداخت. سقوط با نهایت سرعت. سقوط و سرعتی ورای توانایی یک مرغ دریایی معمولی. آن قدر تمرین کرد تا به سرعت هایی رسید که پرنده های شکاری و تیزروی دیگر به این سرعت نرسیده بودند.

روزی تصمیم گرفت تا این توانایی خود را برای مرغان دریایی دیگر که در جزیره ی محل زندگی اش بود به نمایش بگذارد. اما مرغان دریایی دیگر و حتی خانواده اش او را طرد کردند. ناامید و سرخورده شده بود و تصمیم گرفت به جزیره ی دیگری برود. در میان راه با مرغ دریایی آشنا می شود و او را به سرزمین دیگری می برد. سرزمینی که تعداد کمی مرغ دریایی زندگی می کردند. آن ها هم به توانایی خارق العاده ی جاناتان را پی بردند. مرغان دریایی دیگر نام این سرزمین را بهشت می نامیدند. پس از چند روز مرغ دریایی پیری به او می رسد و می گوید به بهشت خوش آمده است. اما جاناتان می گوید اینجا بهشت نیست و مرغ پیر به تصدیق سخن جاناتان می پردازد و می گوید. "بهشت زمان و مکان نیست بلکه همان حس کامل شدن است" پیر به او این توانایی را می دهد که می تواند در یک لحظه از مکانی به مکانی بسیار دور برود. خواستن، آموختن و تمرین کردن برای رسیدن به این تکامل کلیدواژه های اصلی سبک زندگی جاناتان بوده است. او امروز به مرغ دریایی کامل بسیار نزدیک شده است. تصمیمی جدید اتخاذ می کند. او تصمیم می گیرد به جای رفتن و عروج به سرزمین های بالاتر که تا با مرغان دریایی کمتری در ارتباط باشد به زمین بازگردد. بازگشتی از نظر مرغ دریایی پیر عجیب به نظر می رسد. مرغ دریایی پیر می گوید: "می خواهی به سرزمینی برگردی که تا نوک پر بالهایشان را هم نمی بینند؟

جاناتان به زمین برمی گردد و پیامبری می شود برای مرغان دریایی زمینی تا نوید دهد که سرزمینی بالاتر هم هست. می شود به سرعت هایی ورای پریدن روزانه رسید. می شود با سرعت تفکر پرواز کرد. او پس از بازگشت با مرغی آشنا می شود که از جزیره اش طرد شده است.

این کتاب شاید یک اثر ادبی فاخر نباشد اما خوانشی غربی است از عرفان شرقی.

ریچارد باخ در کتاب های دیگرش هم به پرواز و پریدن پرداخته است. پرواز از منظر او نماد تکامل است. تکامل یعنی کامل شدن.

راستی شما با چه سرعتی پرواز می کنید؟

ناتور دشت

کتاب «ناتور دشت» کتاب دیگری بود که توسط سردبیر هفته نامه تمشک، هومن حکیمی، معرفی شد. ناتور دشت به معنای نگهبان و پاسدار و محافظ دشت است. سلینجر، آمریکایی ترین داستان تاریخ ادبیات آمریکا را اینگونه شروع می کند؛ «و به این ترتیب ما با یکی از تخس ترین و جالب ترین شخصیت های داستان آشنا می شویم، با هولدن کالفید 17 ساله ای که توی آسایشگاه روانی (انگار) بستری است و دارد  داستان زندگی اش و سرگردانی و آشفتگی یکی دو روزه اش را در نیویورک تعریف می کند. انتخاب نیویورک به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی، سیاسی، اقتصادی آمریکا اهمیت دارد. شخصیتی که با همه سر ناسازگار دارد و اگر در حال فحش دادن و تکه انداختن نباشد، این کار را توی دلش انجام می دهد و اتفاقاً همین مسئله و لحن جسورانه اوست که خواننده را به او نزدیک می کند و خیلی جالب و عجیب است که خواننده منطق خاص او را قبول می کند. سلینجر که از طرفداران همینگوی بوده، کالفید را به عنوان یک قهرمان قهرمان (یا بهتر است بگوییم ضد قهرمان) آمریکایی خالص که شهرتش را نه به دلیل ستایش فرهنگ آمریکایی زمان خود بلکه به خاطر لجن مال کردن ارزش های زمانه خود به دست آورده است، معرفی می کند و نشان می دهد. با رجوع به تاریخ می بینیم که دهه ی 50 برای آمریکایی ها دهه محافظه کاری همراه با ثبات فرهنگی بوده اما سلینجر خیلی صادقانه کار کرده و با شعار و ثبات محافظه کارانه کاری ندارد و تبدیل به یک منتقد اجتماعی نکته سنج و آگاه می شود و لایه ظاهری را کنار زده به عمق جامعه آمریکایی نفوذ می کند. سلینجر کتاب های دیگری هم منتشر کرده که با اقبال مواجه شدند اما هیچکدام به جذابیت ناتور دشت و شخصیت کالفید نبوده اند.

الیا کازان قصد داشت از روی داستان ناتور دشت فیلم تهیه کند اما نویسنده اجازه نداد و به کازان گفت: «نمی توانم چنین اجازه ای بدهم چون می ترسم هولدن این کار را دوست نداشته باشد!) و این زندگی کردن نویسنده با شخصیتی است که آن را خلق کرده که منجر به ایجاد شاهکار می شود.

هنر شفاف اندیشیدن

حسین قاسمپور، روانشناس، به معرفی کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» اثر رودلف دوبلی از انتشارات چشمه  پرداخت. این کتاب یک کتاب جامعه‌شناسی روانشناسی یا خودشناسی است که توسط یک رمان‌نویس و کارآفرین سوئدی نوشته شده است. او مثل یک دانشجوی رشته روان شناسی و علوم اجتماعی شروع به مطالعه و پژوهش می‌کند که حاصل آن کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» است.

این کتاب حاوی دستورالعمل نیست. در آن «هفت گام برای یک زندگی بی‌خطا» پیدا نخواهید کرد در واقع آرزوی من کاملا ساده است: اگر بتوانیم بزرگ‌ترین خطاهای فکری را بشناسیم و از آنها در زندگی شخصی، شغلی یا در دولت‌مان پرهیز کنیم، ممکن است شاهد جهشی در موفقیت خود باشیم. نیازی به حیله‌های جدید، طرح‌های نوین، ابزار غیرضروری و پرکاری طاقت‌فرسا نیست. تمام آن‌چه ما بدان نیاز داریم، پرهیز از بی‌خردی است.

موضوعاتی که در کتاب به آن پرداخته شده است عبارتند از: تأیید اجتماعی، توهم کنترل، بازگشت به میانگین، خطای نتیجه، خطای علاقه، و اثر مالکیت.

ناتوانی در شفاف اندیشی (خطای شناختی) را می توان به وسیله ی تهیه فهرستی از این خطاهای متداول شناختی که با یادداشت ها و خاطره ی شخصی کامل شدند، حل کرد. اشتباهات متداول و موانع بر سر راه منطق ماست که دائماً ما را گرفتار می کنند.

بیشعوری

کتاب «بیشعوری» نوشته خاویر کرمنت است و محمود فرجامی این کتاب را ترجمه کرده است.  این کتاب توسط سیده سعیده فلاح خبرنگار پیک شمال با موضوع، خودشناسی و اختلالات شخصیتی و درمان آن معرفی شد. کتاب توسط انتشارات تیسا و در قالب روانشناسی طنز منتشر شده است. این کتاب به عنوان راهنمایی است که با بازگو کردن اختلالات شخصیتی بسیار مهم و مسائل مربوط به آن، تحمل خیلی از رفتارهای مشکل ساز را برای ما راحت تر می کند.

بسیاری از افراد کار و رفتاری مسئله ساز را انجام میدهند و خودشان  نمیدانند که گرفتار این رفتار هستند ویا اصلاً دچار بیماری اینچنینی شده اند. این کتاب با بیانی ساده به ما کمک می کند تا با رفتارهای اطرافیان مان سازگار شویم بطوریکه به ما سخت نگذرد و کمتر اذیت شویم. به عقیده من در مبحث روانشناسی اگر هزار نوع کتاب را مطالعه کنیم اما نتوانیم از تجربیاتی که از طریق کتاب  مطالعه شده بدست آوردیم در موقعیت های مختلف از آن استفاده کنیم و آن را در زندگی به کار بریم  فایده ای عائد کسی نمی شود. در نتیجه فکرمی کنم روانشناسی، بنیادی ترین مسئله در هر رشته و حوزه ای می باشد.

اگه از راه درست وارد شویم می توانیم از راهکارهای کتاب کمک بگیریم. به صورت خلاصه و مفید می توان درمان رفتاری و چگونگی پی بردن به مشکلات رفتاری را از این کتاب نتیجه گرفت.

«بیشعوری«، کتابیست که نویسنده اش از آن بعنوان خطرناک ترین بیماری تاریخ بشریت نام برده و در این کتاب به معرفی این بیماری، در بیست و چهار فصل از ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی پرداخته و به چگونگی تشخیص و راه های درمان آن پرداخته شده است.

این کتاب درباره ی پدیده ی بی شعوری در جوامع کنونی است که راهنمای عملی ارزشمندی برای شناخت و درمان آن و نحوه رفتار با مبتلایان به این بیماری است.

آیا از اینکه همسایه تان زباله هایش را درجوی آب می ریزد عصبانی هستید؟ آیا تا به حال پیش آمده در اداره ای برای گرفتن یک امضا روزها و ساعت ها در آمد و شد باشید؟ آیا احساس می کنید برخوردهای رئیس تان با شما توهین آمیز است؟  اگر پاسخ تان به این پرسش ها مثبت است این کتاب را حتماً بخوانید. در غیر این صورت احتمالاً خطر جدی تری شما را تهدید می کند.

این کتاب که پرفروش ترین کتاب سال انتخاب شده بود و هنوز هم جزو پرفروش ترین هاست در واقع با بیانی طنز به یک اختلال شخصیتی در زمینه روانشناسی می پردازد.

این کتاب با این پاراگراف به اتمام می رسد؟

«واقعیت تلخ آن است که بوی گند بی شعوری از سراسر دنیای ما به مشام می رسد و اگر برای زدودن آن کاری نکنیم، به فاجعه خواهد انجامید. فاجعه آن وقتی است که دیگر این بو را، از فرط تکرار و عادت، احساس نکنیم.

بویی حس نمی کنید؟»

در پایان از خبرنگاران معرفی کننده کتاب با اهدای لوحی، قدر دانی شده است.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی