کتابخانه عمومی آزادگان ساری

لذت خواندن کتاب
کتابخانه عمومی آزادگان ساری

امانت کتاب؛ سالن های مطالعه؛ مجلات و روزنامه؛ بخش کودک مجهز؛ کافی نت؛ بوفه؛ و ...

بایگانی

کتابخانه‌ی عمومی آزادگان شهر ساری روز بیست و پنجم خرداد، ساعت 10 صبح، میزبان جلسه بیان نکات طلایی از یکی کتاب‌های خرداد ماه طرح «کتاب‌خوان ماه» با عنوان «انتظار عامیانه عالمانه عارفانه» نوشته ی علیرضا پناهیان بود.


کتابخانه‌ی عمومی آزادگان شهر ساری در هفته اخیر، میزبان جلسه بیان نکات طلایی از یکی کتاب‌های خرداد ماه طرح «کتاب‌خوان ماه» با عنوان «انتظار عامیانه عالمانه عارفانه» نوشته ی علیرضا پناهیان بود که با استقبال خوب اعضا و علاقه‌مندان به مهدویت در کتابخانه‌ ی عمومی آزادگان برگزار شد.

عبدالحسین باقری لاجیمی، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساری با اعلام خبر برگزاری جلسه بیان نکات طلایی از مجموعه کتاب‌های خرداد ماه طرح «50 کتاب سال» در کتابخانه عمومی آزادگان گفت: این نشست، در راستای برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال «خواندن» و با حضور مربیان معارف مهدویت موسسه فرهنگی هنری مهدی موعود (عج) و بانوان فعال عضو کتابخانه عمومی آزادگان برگزار شد.

در این جلسه طیبه قدردان، از مربیان معارف مهدویت با معرفی کتاب «انتظار عامیانه عالمانه عارفانه» گفت: «انتظار عامیانه عالمانه عارفانه» نوشته علیرضا پناهیان است و توسط انتشارات بیان معنوی در 358 صفحه و چهار بخش همراه با فهرست آیات، روایات و بیانات امام خمینی (ره) در بخش انتهایی کتاب چاپ شده و حاصل سخنرانی های استاد در اوایل دهه 70 در مهدیه تهران و دانشگاه است.  در این کتاب سه نگرش عامیانه، عالمانه و عارفانه در مسئله مهدویت مطرح شده است و نویسنده برخی از آفات نگرش نخست را بیان می‌کند و به تجزیه و تحلیل آن می‌پردازد.



قدردان در ادامه از هریک از انواع نگرش ها گفت: نگاه عامیانه به منجی در همه ادیان عالم وجود دارد. اصلاح دنیا تنها از طریق اعجاز و بی نیازی از همراهی مردم است. انتظار، احساسی مربوط به زمان آینده است و یک وضعیت بهتر. نفس آگاهی از وضع مطلوب و دانستن چیستی و چگونگی آن حتی اگر به انتظار نینجامد سبب تحلیل درست تاریخ و گذشته می شود. مقام معظم رهبری در همین باب فرمودند: حقیقتاً ملت باید روح انتظار را به تمام معنا در خود زنده کند. وی با بیان اینکه، نگاه عامیانه نگاهی سطحی و به اندک اکتفا کردن است؛ از سایر ویژگی های نگاه عامیانه گفت که نگاه عامیانه، پردازش اطلاعات به صورت اندک، پرسیدن از چگونگی ها و  ریشه ها و نتایج، اختصاص نداشتن به عوام، در بعضی موارد حتی گرفتاری تحصیلکرده ها است.



مربی معارف مهدویت گفت: عوامل ترویج نگاه عامیانه؛ پیچیدگی نگاه عمیق، تطابق بیشتر با هوای نفسانی، و دامن زدن توسط سودجویان است. آثار سوء عوام زدگی نیز فراهم شدن زمینه تحریف و انحراف، بی ثمر شدن آموزه های حیات بخش، و بیزار شدن افرادی که با دقت و موشکافی مسائل را تحلیل می کنند، می باشد. نگاه عامیانه موجب تأخیر فرج است اما انسان ها می توانند با اقدام آگاهانه خود مقدمه ساز تغییر اوضاع عالم شوند.

قدردان با بیان اینکه «وقتی نگاه عامیانه را کنار بگذاریم، سؤال‌ها یکی‌یکی می‌جوشند، و فکرها به کار می‌افتند»، عنوان کرد: همه ما در اثر جوشش این سؤال‌ها و سپس نزدیک شدن به پاسخ آن‌ها، وظایف خود را در این زمان و برای زمینه‌سازی ظهور، بهتر خواهیم شناخت. حکومت متکی به شمشیر و به ستوه آمدن از ظلم نمونه ای از نگاه های عوامانه است و آثار سوء نگاه عامیانه، عدم اشاعه فرهنگ اصیل انتظار، جدی گرفته نشدن حکومت مهدوی در مجامع علمی، ایجاد بستری برای انحراف مهدویت، زیر سوال رفتن کارآمدی دین، و ایجاد رخوت میان منتظران است. «انتظار عالمانه» مبحث بعدی است.این نگرش، از حس انتظاری می گوید که در روح همه انسان ها قابل تجربه است و توجه و تجزیه عناصر تشکیل دهنده آن به درک آن کمک می کند. در ارتباط با فرج هم می توان گفت که بسیاری از انتظارها زیرمجموعه انتظار فرج است. فرج یا شخصی است یا کلی. احساس انتظار با توجه به اینکه منتظر چه چیزی هستیم حالت و درجات گوناگونی می یابد.اعتراض به وضع موجود و آگاهی از وضع مطلوب لازمه مقدمات احساس انتظار است. در مبحث «اعتراض به وضع موجود» می توان گفت: افزایش اعتراض موجب تحول خواهی می شود و انتظار عقلانی تر مسبب انتظار بادوام تر است. اعتراض زاییده روح کمال جویی انسان است. دعای ندبه سرشار از اعتراض است؛ این الطالب بدم المقتول بکربلاء. اعتراض عمیق نتیجه دل رقیق و انتظار عمیق است. حرکت انسان یا صعودی است یا سقوطی، رضایت به پستی باعث سقوط انسان به پایین ترین مراتب عالم می شود. انتظار هیچ سنخیتی با سازش کاری ندارد و منفعل نیست. اعتراض در مجاهدت های فراوان یک منتظر واقعی مشاهده می شود. حرکت به سمت آینده روشن با برنامه ریزی (قرآن) همان رفتارها و کارهایی را که قرار است حضرت بعد از ظهور انجام دهند ما از الآن باید انجام دهیم؛ این همان آگاهی از وضع مطلوب است. تمام برکات جامعه مهدوی مرهون استقرار ولایت و ولایت پذیری مردم است. این انتظار پاسخگوی سوالاتی است چون اگر عقلانیت مردم سبب افزایش استحکام حکومت حضرت می شود پس وظیفه ما در توسعه عقلانیت چیست؟ اگر در زمان حضرت، محبت شدید مردم به ایشان، دل ها را باهم متحد می کند، افزایش محبت مردم به ولی خدا و جانشین او (ولی فقیه) چقدر اهیت پیدا می کند؟

قدردان ادامه داد: در انتظار عالمانه، اندیشیدن می‌تواند تجربیات را برای ما تئوریزه کرده و احساسی را که درون خود مشاهده می‌کنیم به ادراکی نو تبدیل کند تا احساس انتظار را در وجود خود ادراک کنیم. ساز و کارهای مهدوی تعیین کننده وظایف کنونی است.

قدردان افزود: در این کتاب انتظار عارفانه به عنوان مبحث پایانی کتاب آمده است و از جوانی و انتظار می گوید. جوانی دوره کمال پختگی گرایش های فطری است و روح آمادگی دریافت های معنوی را دارد. تناسبات بین جوان و انتظار در آینده گرایی جوان، آرمان گرایی، جامعه گرایی جوان، و عدالت گرایی است.

وی با بیان اینکه «انتظار عارفانه، یافتن نگاه عرفانی به اسرار معنوی مفاهیم دینی است»، اضافه کرد: عرفان از یک آگاهی عمیق خبر می‌دهد؛ معرفتی که عموماً با عقل نظری قابل دریافت نیست و نیاز به شهود قلبی دارد.

قدردان یادآور شد: راز ارزش عظیم انتظار را باید در نگاه عارفانه جست‌وجو کرد، زیرا تنها در یک نگاه عارفانه است که می‌توان فهمید چرا باید برترین عبادت امت پیامبر(ص)، انتظار فرج باشد.

قدردان تصریح کرد: غفلت از انتظار عامیانه، ممکن است جامعه را در نوعی عوام‌زدگی فرو برد، نگاه اندیشمندانه به مفهوم، انتظار را به تأخیر بیاندازد و غفلت از انتظار عارفانه نیز ممکن است سطح توقع ما را از انتظار پایین آورده و ارزش انتظار را کم کند.





نظرات  (۱)

با سلام و خسته نباشید

از رو به را شدن وبلاگتان بسیار خرسندیم
لطفا نام نویسنده وبلاگ درج شود
با تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی