کتابخانه عمومی آزادگان ساری

لذت خواندن کتاب
کتابخانه عمومی آزادگان ساری

امانت کتاب؛ سالن های مطالعه؛ مجلات و روزنامه؛ بخش کودک مجهز؛ کافی نت؛ بوفه؛ و ...

بایگانی

هفدهمین نشست کتاب خوان شهرستان ساری و دومین نشست کتاب خوان کتابخانه شهید علمدار شهرستان ساری در کتابخانه عمومی شهید علمداربرگزار شد.

این نشست با حضور مسئولین کتابخانه های عمومی ساری و کتابداران و اعضا فعال کتابخانه عمومی شهید علمدار ، اعضای کتابخانه عمومی شهید علمدار به همراه خانواده های اعضا برگزار شد و 6  نفر  به معرفی کتاب پرداختند.

در این برنامه 6 کتاب به شرح زیر معرفی شد:

1-      سوران سرد ایران نوشته جواد افهمی، ارائه شده توسط مصطفی فضلی قادیکلایی

شاید برای بسیاری، خواندن رمان جنگی کمی عجیب باشد. اکثرمان عادت داریم جنگ را به واسطۀ دوربین تماشا کنیم و نه این‌که بخوانیم. یعنی در واقع تصورمان از اثری مربوط به جنگ به سمت و سوی فیلم‌ها و سریال‌ها و مستندهای سینمایی می‌رود. در بهترین حالت هم که بخواهیم سراغی از این ژانر ادبی بگیریم، با پیش‌داوری به سمتش می‌رویم. پیش‌داوری مبنی بر این‌که قرار است کلی حرف‌های تکرای و گاه شعاری بخوانیم و موضوعاتی که به همه‌چیز و همه‌کس قهرمانانه می‌نگرند. می‌توان مدعی شد که «سوران سرد» نوشتۀ «جواد افهمی» این‌گونه نیست. منظورم این است که «سوران سرد» هم رمانی جنگی است و هم نه. کتاب سرگذشتِ سربازانی‌است که در پایگا‌هی واقع در مرزهای غربی و کردنشین کشور، خدمت می‌کنند. قصه زمانی شروع می‌شود که پس از بیست سال یکی از بازماندگان پایگاه سوران برای انتقام گرفتن راهی همان منطقه می‌شود. پس از این شروع هیجان‌انگیز کم کم و با بازگشت‌ها و وقفه‌های زمانی، با تک‌تک سربازان و ساکنان روستا آشنا می‌شویم. از همان ابتدای داستان ذهن مخاطب به سمت حضور یک جاسوس در پایگاه کشیده می‌شود.
افرادی که کشته می‌شوند و رها می‌شوند، اطلاعات محرمانه‌ای که لو می‌رود، پایگاهی در نزدیکی سوران که سقوط می‌کند، کسی که برای حزبی‌ها خبر می‌برد همه و همه نشان‌دهندۀ وجود جاسوس است. در برخورد اول خواننده با انبوهی از اسم‌ها و بخش‌هایی مواجه می‌شود که ذهن او را آشفته می‌کند. اما به مرور خواننده کم‌کم با شخصیت‌‌هایی، که خودش تشخیص می‌دهد کدام نقش مهم‌تری در داستان دارند، آشنا می‌شود. به نظر می‌رسد هجوم این همه شخصیت در داستان کمکی باشد برای لو نرفتن نام جاسوس. یعنی نویسنده از این ترفند بهره برده‌ است تا کشش و تعلیق را تا انتها نگه دارد. البته این موضوع در برخی مواقع به ضرب‌آهنگ و ریتم داستان ضربه می‌زند و داستان را کند می‌کند. سینا، مسی، سهراب و مژیک را می‌توان از شخصیت‌های اصلی و تاثیر گذار داستان دانست که گره‌گشایی از معمای رمان نیز به دست همین شخصیت‌ها انجام می‌شود. در این میان سینا شخصیتی مرموز و ناشناخته دارد. تمام پایگاه و نیز اهالی روستا به همراه طبیعت وحشی منطقه، به او علاقه مندند و اعتماد دارند. در حقیقت یکی از مهم‌ترین شخصیت‌هایی است که بارِ جنگی قصه را می‌گیرد و رنگ‌ و بویی دیگر به داستان می‌دهد. البته با پیشروی داستان سینا از محوریت خارج می‌شود. با وجود این‌که این موضوع به داستان ضربه می‌زند اما گویی نویسنده به عمد قصد دارد تا سینا را از داستان خارج کند. حتی گاهی او را وادار به انجام کارهای می‌کند که از او بعید است. معتقدم که شخصیت سینا مهار ناپذیر است و نویسنده برای پیش‌گیری این موضوع در کار او دخالت می‌کند. به عبارت دیگر داستان سینا دو بخش دارد، بخش خودمختار و آزادانۀ او که هیچ ربطی به فضای جنگی و شرایطی که در آن است، ندارد. و نیز بخشی که ساخته و پرداخته نویسنده است و آن کشیدن سینا در رفتارهای همگانی و یا کم‌رنگ کردن اوست. البته شاید بتوان دلیلی که در دفاع از نویسنده آورد این باشد که سینا کم‌کم داشت تمام داستان را تحت شعاع خود قرار می‌داد. با وجود این اگر نویسنده می‌گذاشت داستان سینا به راه خود برود، کتاب گیراتر می‌شد.
شاهد این نظر هم صحنۀ وارد شدن سینا و سعید با تراکتور به سوران است، که به نظر من از زیبا‌ترین بخش‌های کتاب است .رمان «سوران سرد» داستان زیبا و پرقدرتی است. زبان و فضا سازی و شخصیت‌پردازی و نیز قصه‌ پرکشش و خوبی دارد و به نظرم «جواد افهمی» در قصه‌پردازی و فضاسازی موفق بوده است. نویسنده کتاب خودش جنگ را در کردستان و در سال های جوانی تجربه کرده و طرح رمانش را از همان سال ها و دورانی که در کردستان سرباز بوده در ذهن پرورانده است. سوران سرد در سال 1390 توسط انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است.

 

2-لطفا موفقیت را باور کنید نوشته محمود نامنی، ارائه شده توسط فاطمه مهربان

کتاب لطفا موفقیت را باور کنید نوشته محمود نامنی در سال 1387 توسط انتشارات نامن منتشر شده است.

بی تردید در جاده های پر فراز و نشیب زندگی همه احتیاج به نقشه ی راهنما داریم تا ما را از پیچ و خم های زندگی آگاه کند.

این کتاب گام نخست موفقیت را خودشناسی ، خود اندیشی و خرد ورزی می داند تا بتوانیم از نقاط قدرت و ضعف خویش آگاه شویم . ار نظر نویسنده کتاب گام دوم موفقیت، درک درست راه های توفیق در تحصیل، انتخاب شغل، ازدواج، تربیت فرزند و. . .  است و در نهایت انسانی موفق در تمام فصول زندگی.

برخی از سر فصل های این کتاب به این شرح است:

آیا ماهیت انسان از انرژی ساخته شده ؟  منظور از خلقت انسان چه بود ؟ضمیرها چیستند و چگونه عمل می کنند؟

چاکرا چیست و عمل کرد آن چگونه است؟  تصویر ذهنی چیست؟ عبارات تاکیدی چیست؟ اعتماد به نفس چیست؟

به نظر شما اشتباه یعنی چه؟ با شکست چگونه مواجه شویم  موفقیت چیست؟ موفق کیست؟

چگونه هنر نه گفتن را بیاموزیم؟ موفقیت از نگاه عرفا  نمودار ارتباط هفت شهر عشق با هفت چاکرا

پرسش های بی پاسخ    در پایان هشت آزمون مختلف خودشناسی

 

3-جام جهانی در جوادیه نوشته داوود امیریان، ارائه شده توسط کیمیا اسعدی

کتاب مذکور در سال 1382توسط انتشارات قدیانی در تهران منتشر شد.

داستان درباره ی نوجوان 14 ساله ای به نام سیاوش است که پدرومادرش را بر اثر سانحه تصادف از دست داده و با مادربزرگش زندگی می کند.

سیاوش دارای دیپلم زبان انگلیسی است و می تواند به خوبی انگلیسی صحبت کند.به همین خاطر تصمیم گرفته به آلکس هیوارد پسر سفیر کانادا در ایران فارسی یاد دهدتا از این راه بتواند قلب بیمارش را که نیاز به عمل دارد عمل کند.

سیاوش و دوستانش که در جوادیه زندگی می کنند تصمیم می گیرند یک جام کوچک با بچه های محله های دیگر راه بیندازند و سیاوش برای کلاس کار اطلاعیه را به زبان انگلیسی هم ترجمه می کند و از روی آن به تعداد زیاد کپی می گیرد.

یکی از آن کپی ها را آلکس می بیند و پس از مشورت با پدر در یک مهمانی که سفرای کشور ها در آن جمع بودندکانادا و سپس چین و ژاپن و برزیل و آرژانتین و... هم تیم می دهند.جام آنها جهانی می شود و با بزرگ شدن آن کم کم رسانه ها و روزنامه ها هم از آن استقبال می کنند.تیم ایران همان تیم بچه های جوادیه است.

اما ناگهان در یکی از مسابقات سیاوش دچار درد قلب می شود و همه بچه های تیم برای او دعا می کنند و سرانجام با خرید یک قلب مصنوعی از کانادا توسط رئیس جمهور سیاوش حالش خوب می شود.

در پایان مسابقات و در فینال با باخت عمدی تیم ها برای کمک به بچه های تیم افغانستان این تیم برنده جام می شود و در آخر تصمیم بر این می شود که برای دختران ملل هم جام دوستی یرگزار شود.


4- لحظه های ناب و حقیقی نوشته باربارا دی آنجلیس،ارائه شده توسط ایمان شیرمحمدی سنگر

کتاب مذکور از  شاهکارهای باربارا دی آنجلیس کتاب برتر سال1994 میلادی می باشد که توسط هادی ابراهیمی ترجمه و توسط انتشارات نسل نواندیش منتشر شده است. کتاب شامل 15فصل می باشد

بسیاری از ما بیشتر عمر خود را در پی یافتن خوشبختی راه را برای خود ناهموار می کنیم . برای کسب خوشبختی و رضایت مندی مسیر اشتباهی را طی میکنیم . از تجربه های دیگران که جوابگوی نیاز ما برای برخورداری از یک زندگی هدفمند است بهره نمی گیریم و راه طولانی و سختی را برای بالا رفتن از کوه در پیش می گیریم.

لحظات ناب قلمرو طبیعی زنان است
زنان در پرواز کردن بر فراز دره ها و قله های دنیاهای درونی خود استادند
زنان تسلیم شدن را بخوبی درک می کنند بدن زنان برای این کار ساخته شده است
هنگامی که زنان عشق ورزی می کنند بدنشان را تسلیم معشوق می کنند و آن را به درون خود راه می دهند
زنان بهنگام زایمان و تولد فرزند تسلیم می شوند و به او اجازه تولد می دهند تا چشم بجهان بگشاید
زنان گیمیاگرند ، زنان قادرند از شرائط معمول و پیش پا افتاده اعجاز بیافرینند
زنان قادرند قدم زدن عادی و ساده با فرزند خود و یا معشوق خود را به ماجرا و سفری مهیج و جالب تبدیل نمایند
زنان قادرند اتاق خالی را با گذاشتن چند گلدان و آویختن پرده های زیبا به فضائی زیبا و آرامش بخش تبدیل نمایند که ما آن را خانه می نامیم
زنان قادرند مکالمه ساده و پیش پا افتاده با معشوق خود را به فرصتی برای برقراری ارتباط واقعی تبدیل کنند

مردان لحظه های ناب کمتری در زندگی دارند و از این نظر رنج می کشند
مردان به لحاظ جسمی و روانی دردهای زیادی را برای خود ایجاد می کنند چون همیشه در عطش موفقیت می سوزند
زندگی اغلب مردان از حالت تعادل و توازن خارج است چون نمی دانند چگونه بایستند و استراحت کنند .پس بدن آنان از لحاظ فیزیکی و جسمانی بی رمق و فرسوده می شود .از نظر روحی هم فرصت سفر به درون خود را ندارند
لحظه های ناب با بودن سروکاردارد ، نه با کار و شغل و انجام دادن کار . متاسفانه مردان بیشتر انجام دهنده اند
از همان ابتدای خلقت چنین آموزش دیده اند که کارها را انجام دهندو شکار کنند ، خانه بسازند ، از خانه و اعضای آن مراقبت کنند و..پس مردان هویت و ارزش شخصی خود را از طریق کار و موفقیت تعریف می کنند .در قرن بیستم و بیست و یکم مردان تغییرات را شروع کردند .اما ترک عادت خیلی مشکل است .در مجموع باپیشرفت جامعه طبیعت کارها مردان عوض شده است . نقش و وظایف مردان از فاتح بودن و ماجراجو بودن ، سلطه جو بودن و.. به حسابداری کردن ، فروشندگی ، برنامه ریزی کامپیوتر و تغییر یافته است .بگونه ای که این کارها آنها راارضا نمی کند آنان جنگجویان خلع سلاح شده اند . مردان با کارهای فیزیکی و جسمانی میانه بهتری دارند .مردها با آنچه ببینند و لمس کنند راحت ترند
اما تجربه هائی که لحظه های ناب را برای ما رقم می زنند لحظه های موفقیت و ملموس و مشهود نیستند .لذا این تجربه ها کمتر برای مردان ارزش دارند و به همین دلیل نمی توانند چیزی که با معنی است را اندازه بگیرند . اگر مردی دو ساعت اضافه کار ی کند و در قبال آن پول دریافت کند این سودی است که مستقیماً به جیب او می رود و برای او با معنی است اما اگر همان دوباعت را صرف صحبت با همسر و فرزندان یا محبوب خود کند اظهار می دارد چه سودی می برم ؟  . 

5- پنج افسانه(کلیله و دمنه) قصه نوشته ویشنو شرما،ارائه شده توسط سیده هدیه ساداتی

کتاب «پنج افسانه (کلیله و دمنه)» دربردارنده 5 فصل و 95 قصه با عناوینی همچون «جنگ و درگیری میان دوستان»، «شغال و طبل»، «لاکپشتی که از چوب افتاد»، «دزد و برهمن»، «داراما و پایابو»، «ماهیخوار احمق و مار سیاه»، «قصه پشه و کک»، «فاخته و شکارچی»، «کوزه‌گر»، «سگی که به دیار غربت رفت» و «پدر شرما» است.

کتاب «پنجه تنتره» یا «پنج فصل» که در ایران به نام کلیله و دمنه معروف شده است، حدود 2000 سال پیش از میلاد مسیح به وسیله دانشمندی هندی به نام «وشناشرما» به زبان سنسکریت نوشته شده است.
این کتاب از 5 قصه بلند تشکیل شده است. در دیل هر قصه بلند، قصه‌های کوتاه دیگری وجود دارد، به طوری که تعداد قصه‌های کتاب به 95 قصه می‌رسد، همچنین نویسنده این کتاب سعی کرده است که در قالب داستان‌های شیرین راه و رسم درست زندگی کردن را به خوانندگانش بیاموزد.
کتاب «پنج افسانه (کلیله و دمنه)» دربردارنده 5 فصل و 95 قصه با عناوینی همچون «جنگ و درگیری میان دوستان»، «شغال و طبل»، «لاکپشتی که از چوب افتاد»، «دزد و برهمن»، «داراما و پایابو»، «ماهیخوار احمق و مار سیاه»، «قصه پشه و کک»، «فاخته و شکارچی»، «کوزه‌گر»، «سگی که به دیار غربت رفت» و «پدر شرما» است.
کتاب «پنجه تنتره» تاکنون به بیش از پنجاه زبان دنیا ترجمه شده است. این کتاب در عصر خود یک کتاب سیاسی بوده است، زیرا در آن از زبان حیوانات به رفتار غلط شاهان اشاره شده و کشورداری و رفتار درست به حاکمان زمان گوشزد شده است. نویسنده این کتاب سعی کرده است که در قالب داستان‌های شیرین، راه و رسم درست زندگی کردن را به خوانندگانش بیاموزد.

6-تربیت بدون فریاد نوشته هال ادوارد رانکل ارائه شده توسط محمود اسعدی

کتاب مذکور در سال 1389 توسط انتشارات صابرین منتشر شده است.

« تربیت بدون فریاد» یکی دیگر از کتاب‌های گروه کلید‌های تربیت کودکان و نوجوانان مؤسسه صابرین است
این کتاب را هال ادوارد رانکل نوشته و اکرم کرمی ترجمه کرده است. زیر عنوان کتاب، آمده است: «با پیاده کردن اصول این کتاب در زندگی خود، روابط شما و فرزندتان چنان می‌شود که همواره در آرزوی آن به سر می‌بردید؛ این روابط قرین شادی، همکاری، توازن و از همه مهم‌تر احترام متقابل خواهد بود. درواقع آرامش آن‌قدر هم که فکر می‌کنید از خانواده شما دور نیست
همان طور که از نام این کتاب برمی‌آید، نگاه مثبت به روابط و توجه به جنبه‌های تشویقی به‌جای تنبیه که حالا مدت‌هاست مهم‌ترین کلید تربیت و حتی اداره هر سامانه‌ای غیر از خانواده محسوب می‌شود، محور اصلی کتاب است. جالب اینکه هال ادوارد رانکل که مشاور ازدواج و متخصص خانواده‌درمانی است، مؤسسه‌ای را نیز بنیان نهاده و حالا خود مدیرش است که «زیستن بدون فریاد» نام دارد
هدف این مؤسسه، همان هدف همیشگی همه انسان‌های خوب تاریخ است؛ ساختن دنیایی آرام‌تر.والدین خونسردی شویم که واقعا فرزندان‌مان نیاز دارند، حفظ خونسردی یعنی ایجاد حریم، حفظ خونسردی یعنی تعیین جایگاه و خود را به تمرین کردن عادت دهید، 4بخش مختلف این کتاب هستند که هر یک به فصل‌های کوچک‌تری نیز تقسیم می‌شوند. تربیت بدون فریاد 215صفحه است با پیاده کردن اصول این کتابروابط شما و فرزندتان قرین شادی، همکاری، توازن، و از همه مهمتر احترام متقابل خواهد بود. در واقع آرامش آنقدر هم که فکر میکنید از خانواده شما دور نیست.

 

گفتنی است در پایان با اهدای لوح سپاس از ارائه دهندگان تقدیر بعمل آمد. 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی