کتابخانه عمومی آزادگان ساری

لذت خواندن کتاب
کتابخانه عمومی آزادگان ساری

امانت کتاب؛ سالن های مطالعه؛ مجلات و روزنامه؛ بخش کودک مجهز؛ کافی نت؛ بوفه؛ و ...

بایگانی

اولین نشست کتاب‌خوان تخصصی «مهدویت» امروز (4 خرداد) رأس ساعت 10 با همکاری اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساری و موسسه فرهنگی مهدی موعود عج و با حضور اصحاب رسانه، استادان و مربیان معارف مهدویت و جمعی از علاقمندان کتاب و کتابخوانی در سالن موسسه فرهنگی مهدی موعود عج برگزار ‌شد 

                       


زندگی مهدوی در سایه دعای عهد

سودابه سیاوشی، نخستین ارائه دهنده این نشست، گفت: این کتاب از حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی و از انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) است که چاپ اول کتاب مربوط به بهار 92 می باشد. نویسنده ی کتاب جناب آقای محسن قرائتی مسائل پیچیده این کتاب را هم به ساده ترین و گویاترین شکل ممکن بیان کردند؛ به عقیده بنده، عنوان این کتاب به قدری با مسمّا و دقیق است که هر کسی با شنیدن اسم کتاب بطور حتم و یقیناًً به موضوع و محتوای کتاب تا حدّ زیادی پی می برد. این کتاب درباره ی دعای عهد است که از دعاهای مشهوری است که در دوران غیبت حضرت مهدی (عج) سفارش شده است. سیاوشی درباره این اثر گفت: زندگی مهدوی در سایه دعای عهد، مفهوم کاملاً مشخصی است یعنی با خواندن و درک و عمل به این دعا، زندگی ما، زندگی مهدوی خواهد بود. اهمیت خواندن و پرداختن به این کتاب به جهت آثار و برکات فراوانی است که این دعا در دنیا و آخرت دارد.

سیاوشی با اشاراتی در باب دعای عهد، اظهار کرد: دعای عهد از امام صادق (ع) است و خود حضرت درباره ی این دعا فرموده اند: هر کس 40 صبحگاه این دعا را بخواند از یاوران قائم خواهد بود و اگر پیش از ظهور او بمیرد، خدای تعالی او را زنده خواهد کرد، تا در رکابش جهاد نماید و به شماره هر کلمه از آن 1000 حسنه برایش نوشته می شود و 1000 خطا از او محو می گردد.

سیاوشی با اشاره به این مطلب گفت در همین راستا مطلبی در مقدمه کتاب آمده است که یکی از نزدیکان امام خمینی می گفتند: یکی از چیزهایی که امام در روزهای آخر به من توصیه می کردند، خواندن دعای عهد بود. ایشان می گفتند: صبح ها سعی کن این دعا را بخوانی، چون در سرنوشت دخالت دارد.

سودابه سیاوشی از مربیان موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود اذعان داشت آنچه که باعث ترغیب و تشویق همگان از زن و مرد و پیر و جوان برای مطالعه این آثار مهم می باشد مداومت بر خواندن این دعاست چرا که برکاتی بسیار در زندگی ما خواهد داشت؛ همه ما خواهان سعادت در دنیا و آخرت هستیم، همه ی ما خواهان زندگی هستیم که هم مورد رضای خداوند باشد و هم مورد رضای ولی خداوند یعنی امام زمان (عج) و این زندگی همان زندگی مهدوی است. از مهم ترین نکاتی هم که در این کتاب به خوبی مشهود است ترسیم زندگی مهدوی است. چنانچه ما بخواهیم ثواب کسانی را داشته باشیم که در زمان ظهور در خدمت امامند، اگر ثبات و کمال محبت و اخلاص ایمان را می خواهیم، اگر توجه خاص و نظر رحمت کامل حضرت رو نسبت به خودمان می خواهیم؛ یکی از راههای آن مداومت بر خواندن دعای عهد و درک این دعاست.

سیاوشی در باب هشت بخش این کتاب‌ گفت: بخش اول، خداشناسی، که با بیان صفات و ویژگی های خداوند شروع شده است؛ بخش دوم، درخواست و طلب خودشناسی است؛ بخش سوم، ابلاغ درود به امام و امام شناسی است که به معنی کلمات مولا، امام، هادی، مهدی، و قائم می پردازد؛ بخش چهارم، عهد مهدوی است که با خدا و امام زمان عهد می بندیم؛ بخش پنجم، مفاد عهد و پیمان را عنوان می کند از جمله از یاران حضرت بودن، کمک کار ایشان بودن، فرمانبرداری از اوامر ایشان، و ...؛ بخش ششم، درخواست رجعت است که به معنای بازگشت دوباره به دنیا و در رکاب حضرت بودن است که این مسأله به خودی خود باید بررسی و شکافته شود؛ بخش هفتم، دعا برای ظهور می باشد؛ بخش هشتم، برنامه های ظهور و ترسیم سیمای حکومت حضرت مهدی موعود (عج) است. از ویژگی های ارزشمند این کتاب این است که در عین تفکیک بخش ها از لحاظ متن، محتوا، و معنا بسیار منسجم است. زبان روان همراه با آیات و روایات و احادیثی که در ارتباط و توضیح هر بند آمده است از ویژگی های خوب کتاب است تا با برهان و دلیل به فهم معانی دعا دست پیدا کنند. این کتاب ویژه ی همه ی افرادی است که منتظر ظهورند و می خواهند زمینه ساز ظهور باشند، ویژه افرادی که دوست دارند در رکاب حضرت باشند و در نهایت سعادت دنیا و آخرت شامل حالشان شود. فقط ویژه ی افرادی نیست که در حوزه دین یا عرفان مطالعه و فعالیت می کنند یا طلبه و حوزوی هستند و یا اینکه از مربیان و استادان معارف مهدویت باشند بلکه کتابی است برای همه افراد عاشق و مشتاق امام زمان (ع).

در همین راستا می توان به دو کتاب شرح دعای عهد از مجتبی کلباسی و شرح دعای عهد از میرزا محمد هرندی اشاره کرد. با خواندن این کتاب پرمفهوم، مخاطب در جریان پاسخگویی به بسیاری از سوالاتی که به ویژه در صفحات 170 و 172 کتاب نوشته شده قرار می گیرد؛ سوالاتی مانند اینکه آیا ما رفاقت خود را با امام زمان حفظ کردیم؟ آیا در عهد و پیمان خود صادق هستیم؟، و ... در مجموع کتاب حاضر راهگشای خوبی برای انتخاب مسیر درست زندگی است و راهنمای رسیدن به سعادت.


درسنامه مهدویت

در ادامه این نشست، احسان عبادی، کارشناس ارشد مهندسی شیمی و از مربیان معارف مهدویت به معرفی اثر خویش با عنوان «درسنامه چهارجلدی مهدویت» پرداخت. وی در این خصوص گفت: این کتاب از انتشارات نشر شهر نوشته خدامراد سلیمیان از اساتید مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم است. ، هدف از تألیف این اثر، بیان مطالبی در مباحث تکمیلی مهدویت است. در جلد اول، مولف به بحث مهدویت در ادیان ابراهیمی می پردازد که در متون کتب مقدس هم، مباحث مهدویت وجود دارد. سپس در مهمترین فصل های این کتاب، به مبحث مهدویت در روایات شیعه و سنی می پردازد و این که چه کتاب هایی از اهل تشیع و اهل سنت به مباحث مهدویت پرداخته اند.درفصل های بعدی این جلد به مباحثی کامل و جزئی پیرامون پدر و مادر حضرت مهدی (عج) می پردازد.

جلد دوم این کتاب موضوع  امامت حضرت و پاسخ به شبهات آن می باشد؛ در فصل های دیگر این کتاب به غیبت حضرت و دلایل غیبت بحث می کند  و همچنین نائبان در زمان غیبت صغری و کبری را معرفی می نماید؛ درجلد سوم این کتاب به مباحث بسیار مهم پیرامون شرایط ظهور و مهمترین شرایطی که باید مهیا شود برای ظهور حضرت می پردازد و سپس به معرفی علائم  ونشانه های ظهور می پردازد؛ فصل چهارم کتاب هم به بررسی حکومت امام زمان(ع) بحث می شود.

در ادامه برای آشنایی بیشترپیرامون این موضوع؛ کتاب «خورشید مغرب » اثر آقای حکیمی معرفی شده است.




هیچکس به من نگفت

ارائه دهنده بعدی، آسیه وریانی، پژوهشگر و استاد دانشگاه به معرفی کتاب « هیچکس به من نگفت » تألیف ، استاد حسن محمودی، برای علاقمندان این حوزه پرداخت. وی در این خصوص گفت: استاد  موضوعاتی مانند، غیبت، واسطه فیض بودن، مهربانی امام عصر(ع)، همراهی حضرت عیسی(ع) و.... و مسائلی که مربوط به امام (ع) می باشد را در قالب دل نوشته بیان می کنند. وی ادامه داد: گروه مطالعاتی هدف گروه نوجوانان می باشد، البته هر گروه سنی از نوجوان، بزرگتر هم می تواند از آن استفاده کند.

در واقع نویسنده در مقدمه کتاب از نوجوانی خود گله می کند و می گوید که هیچکس به من نگفت و امام زمام را به من نشناسانده است. من خودم به شخص وجه تمایز کتاب را این می دانم که استاد  سعی کرده است اول نوجوان را با محبت حضرت آشنا کند و از طرفی نکاتی که مربوط و خاصه ی شخص حضرت ولی عصر(عج) می باشد را به همه آموزش می دهد. درواقع نویسنده سعی کرده است هر آنچه مربوط به وجود نازنین حضرت حجت(ع) می باشد را در قالب درد و دل و دل نوشته بیان کند. در این کتاب هر قسمت به موضوع یا وظیفه  ای که درباره حضرت (ع) است به صورت منسجم و جدا و کوتاه بیان شده است. وریانی به جمله زیبای ازصفحه هشت  این کتاب نیز اشاره میکند: «غیبت شما به معنای نبودن نیست بلکه به معنای ندیدن هم نیست. چرا که تو روی فرش مجالس ما قدم می گذاری دربین مائی؛ ما را میبینی و میشناسی». وی مکمل این کتاب که مربوط به محبت است ،«کتاب هشت قدم» به کوشش حسن محمودی مرتبط با حیطه آموزش می باشد را معرفی نمودند. در واقع محبت حضرت در هر قشری بخصوص کودک و نوجوان باید وارد شود تا جامعه  ای منتظر درست شود.به امید ساختن جامعه منتظر.



آفتاب مهر

کتاب «آفتاب مهر»  تالیف جمعی از مولفین مرکز مهدویت از دیگر آثاری بود که توسط کاووس طورسنگسری، کارشناس ارشد مهندسی صنایع در این نشست معرفی شده است. موضوع این کتاب صد و هفتاد و یک سوال جوان و مردم را جواب  میدهد.این کتاب در دو جلد چاپ شده است که صد سوال در جلد اول پاسخ داده می شود و در جلد دوم هفتاد و یک پرسش پاسخ داده می شود. وی در ادامه گفت: قیمت این کتاب حدودا ده هزار تومان می باشد. به پیشنهاد من؛ همه این کتاب را تهیه کنند تا از مطالب مفید آن استفاده کنند.گروه هدف این کتاب تمام سنین را شامل می باشد و پاسخگوی تمام شبهات جامعه و مخصوصا جوانان است.

نگین آفرینش1و2

و در نهایت نیز کتاب «نگین آفرینش 1و2» تألیف اساتید مرکز تخصصی مهدویت توسط مریم فلاح نژاد، کارشناس ارشد و پژوهشگر در زمینه زبان و ادبیات فارسی و موضوع تخصصی مهدویت برای علاقه‌مندان این حوزه به اشتراک گذاشته شده است. وی گفت: مهمترین مباحثی که در این کتاب مطرح شده است ، مهدویت و شاخصه های اصلی مربوطه می باشد. از جملات زیبای این کتاب به صفحه112 «تشابه امام به خورشید پشت ابر» و صفحه113«ملاقات امام» اشاره شده است. وجه تمایز این کتاب : مطالب مختلف، قابل بررسی بودن ، آدرس اساتید تالیف کننده تخصصا فعالیت میکنند،  را برشمرد. در ادامه پیشنهاد کتاب مکمل  با توجه به موضوع کتاب مورد بحث «درسنامه 4 جلدی استاد سلیمیان» بیان شده است.

 

گفتنی است؛ نشست‌ تخصصی کتاب‌خوان «مهدویت » نخستین نشست از سری  نشست‌ِ های تخصصی کتاب‌خوان برای به‌اشتراک‌گذاری جدیدترین کتاب‌های منتشر شده در حوزه مطالعات دین است که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیادمهدویت شهرستان  برگزار شد.

در پایان جلسه به تعدادی از محققین حوزه کتاب مهدویت و معرفی کنندگان کتب، لوح سپاس وهدایایی به رسم یادبود اهدا گردید .



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی