کتابخانه عمومی آزادگان ساری

لذت خواندن کتاب
کتابخانه عمومی آزادگان ساری

امانت کتاب؛ سالن های مطالعه؛ مجلات و روزنامه؛ بخش کودک مجهز؛ کافی نت؛ بوفه؛ و ...

بایگانی

سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساری از برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب «روزشمار انقلاب اسلامی در مازندران  »، اثر دکتر علی رمضانی پاجی و سید احمد قاسمی از نویسندگان استان خبر داد.


نقد 4


عبدالحسین باقری لاجیمی گفت در جلسه نقد و بررسی کتاب «روزشمار انقلاب اسلامی در مازندران» که در کتابخانه عمومی اهل بیت(ع) برگزار شد، اظهار داشت: کتابهای نویسندگان استان باید در مکانهای فرهنگی مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا نویسندگان ما از این تجربیات برای اثرات بهتر و مفید تر بهره بگیرند.

وی افزود: این کتاب همزمان با سی و هفتمین بهار انقلاب و به مناسبت ایام الله دهه فجر مورد نقد و بررسی قرار گرفت و اساتیدی همچون کیومرث باغستانی و ابراهیم باقری حمیدآبادی به نقد این مجموعه ارزشمند پرداختند.

در ادامه این جلسه ابراهیم باقری حمیدآبادی با نقد بخشهای مختلف کتاب گفت: جای بسی تشکر از جناب آقای دکتر علی رمضانی پاجی برای خلق این اثر ارزشمند دارد اما در خصوص این کتاب نکاتی وجود دارد که جا دارد اعلام کنم. نکته اول اینکه تعداد صفحات کتاب با توجه به نام گسترده کتاب بسیار کم و ضعیف بوده و جای کار برای تحقیق بیشتر موجود بوده است چرا که استان مازندران در جریان انقلاب بسیار فعال بوده است و می توانستند از طریق مراکز اطلاعاتی دیگر این کتاب کاملتر و دقیقتر نوشته شود.

منتقد کتاب در ادامه گفت: کمبود منابع و مآخذ در این کتاب از دیگر انتقاداتی بود که به کتاب وارد شده است و نیاز بود که از منابع بیشتری استفاده شود.

باقری حمیدآبادی گفت: نحوه ارجاع علمی در هیچ جای کتاب رعایت نشده است و این مسئله از نگاه تاریخ نگارش و مستند سازی ایراد بزرگی در کتاب می باشد.

وی تاکید کرد: در این کتاب فقط به شهدای انقلاب و برخی رخدادهای دوران انقلاب اسلامی اشاره شده است در حالی که مازندران سرشار از رویدادهای انقلابی دارای استناد می باشد که می توانستند به مراکز رسمی و دولتی به این اطلاعات دست پیدا کنند.


نقد 2


باقری در پایان گفت: در این روزشمار شاهد عینی وقایع که راوی شفاهی باشد وجود ندارد در صورتی که این راوی ها هنوز زنده بوده و نویسندگان این کتاب می توانستند به آنها مراجعه کنند.

در ادامه کیومرث باغستانی یکی دیگر از منتقدین کتاب گفت: یکی ازانتقادهای علمی که می توان به این کتاب گرفت این است که کتاب فاقد تصویر اسناد می باشد در حالی که می توان در موارد متعدد به این اسناد مراجعه و استناد کرد.

باغستانی در ادامه گفت: دیگر نکته این است که مقدمه اثر ضعیف بوده و مقدمه ای درباره کتاب شامل دلیل نگارش کتاب ، روش تحقیق ، موانع و مشکلات پیش ورو و دامنه اطلاعاتی بدست آورده شده و ... موجود نیست.

وی افزود: در این کتاب اسم یک شهید به نام محسن آورده شده در حالی که نام خانوادگی این شهید بزرگوار ذکر نشده بود.

باغستانی در پایان گفت: یکی از بزرگترین اشکالات کتاب این است که چرا کتاب از مهر 1357 آغاز شده است در حالی که استان مازندران در سالهای قبل نیز در این زمینه فعال بوده است.


نقد 3


معاون مدیر کل کتابخانه های عمومی استان در پایان و پس ار نقد کتاب تاکید کرد: ابن کتاب اولین کتاب حوزه انقلاب اسلامی در استان مازندران بوده است که بعد از 30 سال از انقلاب اسلامی چاپ شده است.

عبدالحسین باقری لاجیمی گفت: در پایان مراسم جلسه پرسش و پاسخ بین شرکت کنندگان و نویسنده کتاب برگزار شد و حاضرین جلسه سوالات خود در خصوص این کتاب را از نوینده کتاب پرسیده و پاسخهای لازم را دریافت کردند.


نقد


نقد 1


نقد 5

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی