در روز شانزدهم
اردیبهشت، جلسه با حضور مادران کتابخوان تشکیل شد و بخش جانشین های تنبیه از کتاب
"به بچه ها گفتن، از بچه ها شنیدن" توسط یکی از مادران خوانده شد. نکات
مهم و کلیدی این بخش با نمونه تنبیه و پیامدهای تنبیه و جایگزین های تنبیه مباحث
اصلی مطرح شده در جلسه بود. بسیاری، تنبیه را محرومیت عمدی کودک از چیزی به مدت
معین می دانند یا به نوعی عمل می کنند تا کودکان ناراحت شوند به منظور آن که درسی
به کودک بیاموزند. به جای تنبیه می توان؛ احساس خود را بیان کنیم، انتظارات خود را
جزء به جزء به کودک نشان دهیم، راه جبران خطا
را به کودک نشان دهیم، به کودک فرصت دهیم، با موضوع برخورد فعال داشته
باشیم، مشکل گشایی کنیم. اسیر نکردن کودک در زمان، ارائه راهکارهایی برای آسیب
نرسیدن به کودک برای خوب بودن وقت شناسی، و وارد نکردن استرس به کودک برای وقت
نشناسی نیز از مطالب جانبی این جلسه بود. این مسئله مهم است که اضطراب، افسردگی، و
وسواس از کودکی شروع می شود. والدین به جای اینکه تمام وقتشان را صرف انتقام جویی
جهت اشتباه از کودکشان بکنند بهتر است از یکی از جانشین های تنبیه که اظهار
نارضایتی است استفاده کنند. والدین با سرزنش نکردن، کودک را آزاد می گذارند تا
برای جبران خطاهایشان مسئولیت بیشتری بر عهده بگیرند. هایی برای مادران توسط
روانشناس حوزه کودک و سرپرست گروه مادران کتابخوان، خانم مویدی تشریح شد.